Cirkulära 3D-möbler för generation efter generation

Med 3D-printingteknik i produktionen vill hon bidra till en mer hållbar möbelindustri. Johanna Vesterberg driver företaget Normada som satsar på en cirkulär verksamhet. "I framtiden kommer man kunna ha sin farmors möbler, men i sin egen tappning", säger hon.

Johanna Vesterberg startade Normada för drygt ett år sedan. Med hjälp av 3D-printingteknik skapas möbler, bland annat den här soffan.

Johanna Vesterberg startade Normada för drygt ett år sedan. Med hjälp av 3D-printingteknik skapas möbler, bland annat den här soffan.

Foto: Linda Sundström

Profilen2022-11-03 09:00

Hon startade Normada i Luleå för drygt ett år sedan. Genom underleverantörer med 3D-robotprinter, en robotarm med ett extruderhuvud, skapas skandinavisk design.

– Det är jättespännande att kunna producera våra egna möbler för den skandinaviska marknaden. Vi har fått väldigt bra respons. De flesta i branschen tillverkar produkter efter de förutsättningar som finns med en 3D-printer och de möblerna ser ofta futuristiska ut, men vi vill göra skandinaviska designklassiker så det passar med annan inredning som vi är vana vid. Vi utmanar mjukvaruleverantörerna så vi kan skapa de här formerna, säger Johanna Vesterberg och fortsätter:

– Det handlar oftast om många plågsamt kostsamma tester som till slut leder fram till någon form av idérealisering. När vi tittar tillbaka på den tid som gått och den utveckling vi gjort tillsammans med våra partners så känns det verkligen inspirerande. Vi har inte bara lyckats bevisa att det går utan faktiskt också lyckats tolka klassisk, skandinavisk design i ett helt nytt format.

Vad utmärker en verksamhet med 3D-printing allra mest?

– Inget lager behövs eftersom vi producerar när vi får en order. Det sparar utrymme och är en fördel ekonomiskt. Det gör att vi är väldigt anpassningsbara, vilket känns skönt, säger hon och fortsätter:

– Vi använder dessutom en ny teknik. Vi printar inte i 90 graders vinkel utan i 45 graders vinkel, vilket gör att vi kan printa ihåligt. Då behövs ingen byggstruktur inuti och vi kan skapa helt nya former.

Materialet består av biokomposit, utblandad med 20 procent cellulosa för att möbeln ska hålla.

– Vi har en produktionsteknik nästan utan spill. Det var därför vi valde 3D-printing. Det är lätt att återvända materialet eftersom det inte behöver vara lika fina partiklar som om man formgjuter.

Råvaran kan återanvändas flera gånger. Gamla möbler kan malas ner och göras om till nya. 

– Är möblerna i dåligt skick kan vi skriva ut någonting nytt av dem. I framtiden kommer man kunna ha sin farmors möbler, men i sin egen tappning. Materialet följer generation efter generation.

Eventuella metallföremål ska helst återanvändas, annars får de smältas ner.

I nuläget är priserna på premiummöblerna ofantligt höga, men när Normada får upp produktionskapaciteten kommer de så småningom att sjunka, försäkrar hon.

– Så här är det alltid med någonting nytt. Första Teslan var väldigt dyr, men när man producerar mer så kan man gå ner i pris. Vi har premiummöbler nu och det kommer ta något år innan tekniken hunnit i kapp, men tanken är att kunna erbjuda möbler i en lägre prisklass så småningom.

Planen är att starta upp en egen printingstudio i Luleå där de kan driva innovation och förse andra företag i Norrbotten med printingjobb. Tillverkningen, som i nuläget sker i södra Sverige där underleverantörerna finns, är tänkt att ske närmare kunden på global skala.

– Tanken är att fortsätta använda underleverantörer så att vi kan producera så nära kunden som möjligt. I vår expansionsfas kommer vi att etablera oss på kontinenterna först, sedan närmare och närmare kunden för att kapa transporter. Vi forskar nu kring lokala material så vi kan hitta lokala källor av återvunnet material så vi slipper skicka råvarorna, säger Johanna Vesterberg.

En och annan privatkund finns, men i nuläget riktar sig Normada framför allt mot företag där hon menar att de kan få de stora miljövinsterna. Målgruppen är olika typer av verksamheter med kontorslandskap eller hotellkedjor som är intresserade av cirkulära flöden.

– I Sverige slänger vi 500 000 ton möbler varje år, varav 70 procent kommer från kontor. Vi tänkte att vi börjar där. Nu förändras kontorslandskapen hela tiden, man byter arbetssätt, lokalerna ska var utformade på ett speciellt sätt. Då är det bra att utveckla en produktionsteknik där vi kan erbjuda smarta och flexibla möbler, säger Johanna Vesterberg och fortsätter:

– Vi har lanserat en soffa och i höst kommer en stolkollektion. Det började med att vi tog fram en stol tillsammans med studenter vid Luleå tekniska universitet som blev så bra att vi satsade på en loungestol och en barstol också. Till dem ska vi ta fram konferensbord och andra typer av bord, så det blir en hel kollektion. Vi ska också starta upp samarbeten med olika designers i Sverige. Vi har börjat arbeta på en modulsoffa som ska vara lätt att göra om för att kunna anpassas efter företags olika verksamheter.

Längre fram är planen att använda återvunnen plast i produktionen.

– Vi kommer att lansera kollektioner där vi använder plast från haven. Vi har kontakt med företag som vi kanske kan få leverans av. Tanken är att fiskare ska få lika mycket betalt för plast de tar upp som för fisken, annars dumpar de bara ner plasten som de fångat i näten i havet. Det här konceptet kommer leda till ett incitament att ta upp plasten i haven i Sverige. Jag hoppas också på samarbeten med företag med mycket plast i sin produktion som ger svinn.

Hur ser du på framtiden inom 3D-printing?

– Jag tror att intresset för 3D-printing kommer öka. Det är en utmaning att det är en relativt ny teknik, men det ploppar upp en hel del nya företag som använder sig av den. Det finns många 3D-printingbyråer i dag som vi kan ha som underleverantörer, vilket känns roligt för att det driver på innovationen och forskningen fortare, säger Johanna Vesterberg.

"Det är jättespännande att kunna producera våra egna möbler för den skandinaviska marknaden. Vi har fått väldigt bra respons", säger Johanna Vesterberg.
"Det är jättespännande att kunna producera våra egna möbler för den skandinaviska marknaden. Vi har fått väldigt bra respons", säger Johanna Vesterberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!