Så överlever du första tiden på nya jobbet

Ny anställning och ny start i livet. För din chef och dina nya kollegor är du ett oskrivet blad och naturligtvis vill du göra ett så gott intryck som möjligt. Ta väl vara på den första tiden, är karriärcoachens råd.

Prioritera det sociala - men se till att få jobbet gjort. Första tiden på nya jobbet är en fin balansgång. Reggie Gudmundsson är nyanställd som SEO-specialist på Aftonbladet.

Prioritera det sociala - men se till att få jobbet gjort. Första tiden på nya jobbet är en fin balansgång. Reggie Gudmundsson är nyanställd som SEO-specialist på Aftonbladet.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Privatekonomi2017-02-08 09:28

Vi spenderar en avsevärd del av vår vakna tid på jobbet, så det är viktigt att känna att både du och arbetsgivaren är nöjda med sina val. Mycket är nytt i början och det gäller att snabbt sätta sig in i rutinerna och få grepp om atmosfären, miljön och koderna.

– När man kommer ny till en arbetsplats är folk oftast välvilligt inställda och då gäller det att utnyttja läget och vara aktiv, nyfiken och kanske också bjuda lite på sig själv. Man ska fortsätta att vara stolt över den man är - det är förmodligen därför man har fått jobbet - men försök känna in hur kulturen ser ut, säger karriärcoachen Ingela Gullberg.

Naturligtvis vill man så snart som möjligt komma in i de nya arbetsuppgifterna, men att bara sitta med näsan försjunken i skrivbordet är oklokt. Lika viktigt är att satsa på det sociala, att skaffa sig ett nätverk där man kan ställa frågor och få grepp om hur företaget fungerar.

–  Kommunikation är oerhört viktigt. Jag tycker att man ska fråga om det finns möjlighet att få en mentor och en riktig introduktion. Det är ett sätt att visa att man är intresserad och har ambitioner, säger Ingela Gullberg.

Rögnvaldur Gudmundsson, Reggie kallad, började ett nytt jobb som sökmotoroptimeringsspecialist på Aftonbladet en vecka in på det nya året. Jobbet blev han tipsad om att söka och han blev också personligt rekommenderad till personalavdelningen av en annan som arbetar i företaget.

– Jag är ingen kontorspolitiker som person, men jag vet att det är viktigt hur man presenterar sig så jag ringde en kompis på Island som jag vet är bra på intervjuprocesser och frågade honom om råd. Han tipsade bland annat om att ladda ned exempel på intervjufrågor från nätet. Jag skrev ut ett femtiotal och förberedde tydliga svar på dem.

Några veckor tidigare hade han varit kallad till en annan intervju där han förberett sig på alla tänkbara frågor - utom just varför han skulle passa för tjänsten.

–  Ganska dumt, men jag lärde mig av misstaget. Den här gången gick jag igenom annonsen och läste på om företaget. Vem söker de? Vem är jag och varför skulle just jag passa bra på det här jobbet? Allt det hade jag tydligt i huvudet när jag kom på intervju.

Alla arbetsplatser har sin jargong och sina dolda koder som det gäller att få kläm på. Är det okej att skoja med chefen? Hur flexibla är arbetstiderna? Finns det en speciell klädkod?

– Förmodligen har man ett visst hum eftersom man varit där kanske både en och två gånger på intervju. Bestäm dig redan innan hur du vill framstå. Vi sätter snabbt etiketter på varandra. Jag brukar halvt skämtsamt säga att man har 30 sekunder på sig att göra ett första intryck, säger Ingela Gullberg, som coachat många som önskat byta karriär mitt i livet.

Hennes tips är att hålla en hyfsat låg profil i början och inte komma in med en besserwisser-attityd. Ett annat tabu för någon som är ny på jobbet är att uttala sig negativt om företaget. Även om dina nya kollegor i grunden håller med om dina insikter så ligger deras lojalitet fortfarande hos arbetsgivaren och du kan lätt betraktas som opålitlig.

När jobbet väl var hans bestämde sig Reggie Gudmundsson för att dyka upp välklädd från första dagen, trots att han var klar över att klädseln på arbetsplatsen är relativt informell.

–  Jag tog beslutet att ha skjorta och slips på mig och snygga skor för jag ville visa att jag tar jobbet på allvar och verka professionell.

I arbetsuppgifterna ingår att stödja och samarbeta med de olika redaktionsavdelningarna i hur de kan optimera den digitala publiceringen. Så att snabbt skapa ett socialt nätverk på arbetsplatsen är en förutsättning.

– Jag är beroende av människor runt omkring mig för att göra ett bra arbete, men är man för social och inte får jobbet gjort så tappar man snabbt respekt. Det är en balansgång, men jag känner starkt att jag vill nå resultat så snart som möjligt och bevisa att de har valt rätt.

–  De första dagarna försökte jag dyka upp före chefen och gå hem efter honom, men nu går jag hem i tid, man har ju faktiskt andra saker i livet att ta hand om också, säger Reggie Gudmundsson. (TT)

Ny på jobbet - gör så här

Be om en ordentlig introduktion. Även om du haft liknande arbetsuppgifter tidigare kan rutinerna skilja sig. Dessutom får du snabbare en inblick i företagets struktur och kan känna in kulturen.

Ställ många frågor. De första veckorna är det fullt legitimt med okunniga frågor. De allra flesta älskar dessutom att prata om sitt jobb, det får dem att känna sig behövda. Anteckna den information du får så att du inte behöver fråga om samma sak flera gånger.

Prioritera det sociala. Hälsa på alla och häng med ut på lunch även om plånboken skulle föredra matlåda så här i början av året. Samvaro över en bit mat på en stimmig lunchrestaurang bygger ditt nätverk. Är det fikapaus både klockan 9 och 15? Ta den tiden även om du hellre skulle vilja koncentrera dig på jobbet.

Var privat men inte för intim. Bjud på dig själv och berätta om ditt liv och dina intressen utan att gå in på alltför många detaljer i början. Undvik skvaller och sarkasmer.

Följ klädkoden. Är det kostym eller lappade jeans som gäller? Håll en låg profil stilmässigt i början och undvik ostrukna skjortor, djupa urringningar eller tröjor med politiska budskap. Att hellre klä upp sig än ned sig, är en bra tumregel inledningsvis.

Visa din kompetens utan att briljera. Att ta för mycket plats som ny skapar bara distans till kollegorna. Ledningen vet redan att du är rätt person för jobbet - det var därför du fick anställningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!