Piteå vill ha järnväg till flygplats och högskola
JÄRNVÄG.
Det första, västliga alternativet, är att dra järnvägen genom södra Gäddvik, via Storheden och därefter in mot befintlig järnvägsstation i centrum. Övriga förslag går längre österut över Kallaxheden, antingen via Gråsjälsfjärden, Hamnholmen eller Sandön och vidare in mot Luleå.
Målpunkter
I sitt yttrande anser Piteå kommun att en östlig dragning är den bästa ur flera aspekter eftersom viktiga målpunkter som Kallax flygplats, Luleå centrum och universitet nås utan omstigningar.
"Piteås innevånare utgör en betydande del av dem som nyttjar flygplatsen, även för näringslivet och besöksnäringen i Piteå är det viktigt med bra förbindelser till Kallax flygplats" skriver kommunen i sitt remissvar.
Centralt i Luleå
Piteås politiker tycker också att ett resecentrum bör placeras centralt i Luleå centrum med god tillgänglighet för gående, cyklister och bussresenärer. Dessutom att hållplatserna hamnar i bra och tillgängliga lägen nära flygplatsen och universitetet.
Yttrandet fortsätter:
"Piteå komun ser mycket positivt på planerna på en ny kustjärnväg och de positiva effekterna det medför för kommunen och regionen. Norrbotniabanan har mycket goda förutsättningar att bli en viktig faktor för långsiktigt hållbart samhällsbyggande ur såväl ekonomiska, sociala, kulturella och ekologiska aspekter" skriver kommunen till Banverket och vurmar även för industrins behov.
Viktig länk
"Norrbotniabanan medför en kapacitetshöjning jämfört med stambanan som i dag trafikerar Norrland och som har tekniska brister. Priset för transporter är högre än i övriga Sverige på grund av de stora tekniska bristerna på befintlig järnväg. Norrbotniabanan är en viktig länk att binda samman med Botniabanan för att få en helhet och minska sårbarheten".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!