Neddragning när Piteås representant försvann
Piteås representant i Länstrafikens styrelse hoppade av och ersattes med Agneta Lipkin från Kalix. I samma veva skär bolaget ned på busstrafiken och Piteås landsbygd drabbas hårdast i länet.
Piteå, som inte har någon representant i Länstrafikens styrelse, drabbas hårdast i Norrbotten av företagets nedskurna busstrafik.
Foto: Maria Johansson
Den nya Länstrafikplanen har fastställts av företagets styrelse med ordförande Leif Hjalmarsson, s, i spetsen. Anmärkningsvärt är att Piteå, som drabbas hårdast i Norrbotten av nedskärningarna, inte har någon representant med där.
- Styrelsen består av elva personer - sex är landstingspolitiker och fem är kommunpolitiker. Maj Wikberg från Piteå har avsagt sig sitt uppdrag på grund av sjukdom och hon ersätts av Agneta Lipkin från Kalix. Det beslutades på bolagsstämman vi hade i går, berättar Leif Hjalmarsson.
Är det rimligt att ersätta en Pitebo med en Kalixbo?
- Vår ambition är att ha så bred spridning i styrelsen som möjligt, men av olika skäl lyckades det inte så bra. Det är till exempel fyra Bodensare med och då blir inte fördelningen jämn. Jag tycker nog att någon från Piteå borde vara ledamot - Bertil Lundholm, Jävrebyn, och Helena Stenberg är suppleanter och ersättare, säger Hjalmarsson.
Drabbas Piteå extra hårt eftersom ingen för kommunens talan?
- Nej, innan vi tog beslut tittade vi på Piteå kommuns synpunkter. Men vi måste väga in vad som är rimligt och det är helt enkelt för få passagerare på smålinjerna - speciellt under sommaren.
Är Piteborna sämre på att ta bussen än andra?
- Det finns kanske en stor bilåkartradition eller så ligger byarna så till att det är mest praktiskt att köra bil. Jag vet inte, vi tittar bara på hur många som åker buss, säger Leif Hjalmarsson.
Företagets mål
I Länstrafikens plan finns, förutom busslinjer och tider, företagets målsättning med sin verksamhet. Ett av målen lyder "att hålla god kollektivtrafik i länets alla kommuner och på så sätt verka för att glesbygden hålls levande".
Tycker du att ni gör det?
- Ja, i hög grad. Men det är svårt att hålla igång alla linjer och vi måste maxa oss för att det ska fungera. Det finns en bottennivå på resandet och när den är nådd orkar vi inte längre. Ett par tre resenärer på en sträcka är för lite, säger Hjalmarsson.
Ett annat av företagets mål lyder "att aktivt verka för att fler arbetsresor skall göras med kollektivtrafiken".
Hur gör ni det?
- Med reklam, specialerbjudanden och riktade insatser mot speciella kundgrupper. Vi jobbar med det hela tiden, men vi orkar inte med reklamutskick till varje hushåll. Det blir tv-reklam och annat i stället.
Länstrafikens styrelse
Ordf. Leif Hjalmarsson, Luleå
Agneta Lipkin, Kalix-Nyborg
Hans Rolfs, Boden
Christer Bergdahl, Boden
Birger Arvidsson, Boden
Hans Swedell, Kiruna
Bengt Niska, Pajala
Jerry Johansson, Arvidsjaur
Margareta Lindbäck, Luleå
Ulf Hannu, Övertorneå
Rasmus Joneland, Boden
Agneta Lipkin, Kalix-Nyborg
Hans Rolfs, Boden
Christer Bergdahl, Boden
Birger Arvidsson, Boden
Hans Swedell, Kiruna
Bengt Niska, Pajala
Jerry Johansson, Arvidsjaur
Margareta Lindbäck, Luleå
Ulf Hannu, Övertorneå
Rasmus Joneland, Boden
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!