Shorelinks verksamheter i Piteå, Luleå, Kalix och Skellefteå förbrukar nästan en miljon liter bränsle per år och av dessa står terminalen vid Haraholmens logistikcenter för nästan hälften av förbrukningen.
– HVO är ett biobränsle som tillverkas utav slaktavfall. Det finns säkert fler processer också, men det är helt fossilfritt. Det som är riktigt bra är att man inte behöver förändra någonting med fordonen utan det går att använda precis som vanlig diesel. Det funkar jättebra, säger Lars Johansson, platschef för Shorelink terminal i Piteå.
HVO är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja och kan tillverkas av olika typer av råvaror, som animaliska fetter. Shorelink samarbetar med Skoogs bränsle som kommer att leverera drivmedlet. Enligt Skoogs eget produktblad är koldioxidbesparingen jämfört med vanlig diesel hela 88 procent. Det är också 100 procent fossilfritt.
Hur många fordon handlar det om?
– I Piteå har vi drygt 100 fordon. Sedan en lång tid tillbaka har vi alltid haft miljön i åtanke när vi gör sådana investeringar. Till exempel hamnkranen vi köpte för ett antal år sedan. Den genererar ström varenda gång man sänker ner den, säger Ola Isaksson, affärsområdeschef Shorelink.
Bytet till HVO är ett steg i en långsiktig satsning för att minska miljöpåverkan. Den senaste stora förändringen kom när man investerade i två eldrivna kranar för fem år sedan. Bara kranbytet räknar man med att det har sparat in 600 000 liter drivmedel.
– Vi var nog först med de här eldrivna kranarna, det var då vi började ta tag i det här med fossila bränslen. Sedan togs ett styrelsebeslut att gå över till HVO, säger Lars Johansson.
Kranar och fordon kan även köras på diesel ifall någonting krånglar och det skulle behövas. Förhoppningen är att framöver kunna köra så gott som hela maskinparken på elektricitet.
– När vi investerar i nya fordon väljer vi alltid den högsta miljöklassningen. Vi kollar också på alternativ för att kunna byta över till eldrift och köra allt på el. Det är för att dra vårat strå till stacken när det gäller miljöpåverkan, säger Lars Johansson.
Utöver de stora förbättringarna finjusterar man många mindre saker. De har förlängt dragvagnarna som används vid lastning av kraftliner, för att kunna köra större laster och därmed färre trucksvängar. Det sparar cirka 2 000 liter drivmedel varje år. En mindre besparing, men många bäckar små..
– Målet är alltid att förbruka så lite drivmedel som möjligt även om det är fossilfritt, säger Lars Johansson.