Videon är inte längre tillgänglig
Sedan 2011 finns med i skollagen att alla skolor ska ha tillgång till ett skolbibliotek. Piteå kommun bryter mot den lagen, men i vilken omfattning är en tokningsfråga.
Enligt kommunens egen biblioteksplan står att läsa att biblioteket på Strömbackaskolan är det enda som kan leva upp till skollagens definition.
Samtidigt har kommunen, i en undersökning gjord av Kungliga biblioteket, uppgett att 20 skolenheter har tillgång till skolbibliotek – 13 enheter inte.
Bedömer man det på det sättet räknas också folkbiblioteken in statistiken, alltså Piteå Stadsbibliotek samt även filialerna ute i byarna och bokbussen.
– Tolkningen av vad ett skolbibliotek är för någonting verkar väldigt flytande, men det finns en definition och det ska vara bemannat och ha en budget för att det ska fungera fullt ut. Då finns bara biblioteket på Strömbackaskolan som lever upp till det.
Fungerar som skolbibliotek
Filialbiblioteken ägs och finansieras av Kultur- och fritid, men fungerar i mångt och mycket som skolbibliotek. Men det är också mycket upp till varje rektor hur mycket man vill satsa på biblioteken, säger Micael Jonsson, enhetschef för kulturen.
Han menar att enligt lag är skolan som har ansvar för skolbiblioteken.
– Var det så att det utömdes vite om man inte hade ett bemannat skolbibliotek då skulle det vara enkelt att säga om man uppfyller lagen eller inte, i dag är det upp till varje kommunen vad man vill göra, säger Michael Jonsson som vill se skolan ta ett större ansvar.
Öka pressen
För att öka trycket på skolorna har Akademikerfacket, DIK, dragit igång en kampanj där man uppmanar elever och föräldrar att anmäla skolor som saknar skolbibliotek till skolinspektionen.
Akademikerfacket anser att en av tre skolor i dag bryter mot lagen och ser det som ett svek mot eleverna eftersom skolbiblioteken dels är en viktig pedagogisk resurs, dels stärker elevernas kompetens.
– På en liten skola finns inte alltid möjlighet att ha ett skolbibliotek, men då kan en bokbuss eller ett folkbibliotek, som samarbetet är bra, räknas som ett skolbibliotek. Men det handlar inte bara om att barnen går dit och lånar en bok ibland, utan om ett riktigt samarbete, säger Stina Hamberg, utredare på DIK som hoppas att kampanjen ska ge resultat.
– Skolinspektionen är beroende av att få in anmälningar för att kunna veta på vilka skolor det finns brister. Vi anser att det är dags för skolorna att ta sitt ansvar och uppfylla skolagens krav.
Tolkningsfråga
Till Svensby skola kommer bokbussen en gång i månaden, förutom det har också eleverna i årskurs tre också tillgång till en del böcker som finns i en hylla i klassrummet, ute i korridoren, inne hos specialpedagogen, på en bokvagn samt i ett förråd. I vilken omfattning det räknas som ett skolbibliotek är en tolkningsfråga.
– Jag tycker det fungerar bra, om man utnyttjar bokbussen maximalt, planerar och håller en god ordning, säger Anna Brännström, lärare som menar att det hon önskar är mer "bokprat" med en bibliotekarie.
– Vi gör det bästa av situationen, säger Anna Brännström som dock menar att det både behövs tillgång till internet, böcker på skolan samt bokbussen för att skapa en bra helhet.
Bland eleverna är meningarna delade om hur ofta bokbussen bör komma.
– Den får inte komma oftare. Jag måste ju hinna läsa ut den här tjocka boken först! säger Ebba Pihl, nio år