Jimmy Edlund, ursprungligen från Luleå, startade Burban studios 2017 efter att ha jobbat med e-handelsoptimering i Stockholm för varumärken som exempelvis Björn Borg och Filippa K.
– När jag och min fru väntade vårt andra barn fanns två alternativ. Antingen skulle vi flytta utanför Stockholm eller till Luleå. Det blev Luleå. Vi köpte ett hus på Bergnäset och jag jobbade kvar åt Björn Borg på distans i ett år. Det var upprinnelsen till att kunna starta Burban studios, säger vd Jimmy Edlund.
Mediebyrån har nu fyra anställda, plus en extern konsult. Fokusområden är digital kommunikation, e-handel, design och marknadsföring online och exempel på kunder är CDLP, Safira, Northug och Printler. Under ett och ett halvt år har Burban studios också arbetat med Heta hyttan glasbruk i Piteå.
– Vi har byggt webbshoppen de har i dag och arbetat mycket med marknadsföring. Resultatet är bland annat 900-1 000 procent ökad omsättning från webbshoppen. Heta hyttans ägare Linda Isaksson är i framkant med mycket runt just företagande och handel, både fysiskt och online, säger Johan Nilsson, delägare i Burban studios samt ansvarig för digital marknadsföring.
Ett löpande arbete med webben är minst lika viktigt som själva bygget av den, menar han.
– När du bygger en e-handel så vet ingen att du gör det, till skillnad från när du etablerar en fysisk butik. Även om du har den finaste hemsidan och de bästa produkterna så kommer ingen att komma dit. Det är när webbsidan är lanserad som det riktiga arbetet börjar. Det gäller att driva in kunder. Det är det svåra, säger han och tillägger att hela budgeten inte bör läggas på själva bygget av hemsidan utan att företag med fördel kan avsätta medel till annonsering och liknande.
En stor del av hela optimeringsprocessen och att få in besökare till en ny webbshop är att testa olika saker. Det kan vara olika typer av annonser, budskap eller innehåll på webbshopen.
– Vårt uppdrag som extern resurs är att effektivisera denna process och göra verksamheten mer lönsam genom att "hitta vad som fungerar" för varje kund, säger Johan.
Ibland kan en fysisk butik vara ett bra komplement till en webbshop, menar Jimmy Edlund. För snart två år sedan gjorde Burban studios en fysisk etablering i Diös popup-market i Shopping.
– Det var ett sätt att visa att vi finns och vad vi gör, säger Jimmy Edlund.
Omsättningen online tredubblades och de fick också en hel del kundkontakter för konsulttjänster och tjänster inom grafisk design. Det ledde också till att butiken och övriga verksamheten för tydlighetens skull delades upp. Butiksdelen ligger nu under namnet ”Burban store” och är en egen webbutik.
Det fysiska komplementet kan vara ett bra alternativ för många olika typer av onlineverksamheter för att komma i kontakt med kunder, menar Jimmy Edlund.
– Det är nödvändigt att hitta nya grepp som exempelvis showrooms och mötesplatser. Det går inte att komma ifrån att ett personligt möte med kunden är viktigt. De båda koncepten kompletterar varandra på ett bra sätt, säger han och fortsätter:
– Det handlar inte bara om att köpa en klassisk annons på sociala medier för att få kunders uppmärksamhet. I slutändan handlar det också om att ha rätt människor på plats och bemöta kunder på rätt sätt.