Ha(S)tighetskonflikten ännu olöst

30 kilometer i timmen eller 40 kilometer i timmen? Det är ännu inte bestämt vilken högsta tillåta hastighet som ska gälla i Piteås centrala delar. S-politikerna är inte överens och bollar frågan tillbaka till tjänstemännen.

"Det är bra att få en helhetssyn" säger Christer Lindström (S), ordförande i teknik- och servicenämnden och bollar hastighetsfrågan tillbaka till tjänstemännen igen. (Arkivbild)

"Det är bra att få en helhetssyn" säger Christer Lindström (S), ordförande i teknik- och servicenämnden och bollar hastighetsfrågan tillbaka till tjänstemännen igen. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-11-15 05:00

Det handlar om hur fort bilisterna ska få köra i Piteås centrala delar – alltså på gatorna som ligger innanför Sundsgatan, Svartuddsvägen, Timmerleden och ”Leden” (det vill säga Västergatan, Storgatan och Bryggargatan) samt Bryggargatan (området börjar vid rondellen Sundsgatan invid Shell).

Det började med att kommunfullmäktige klubbade hastighetsplanen "Rätt fart i Piteå".

Kommunstyrelsen med kommunalrådet Peter Roslund (S), ansåg att det där framkom rätt tydligt att "ny" hastighet i centrum skulle vara 40 kilometer i timmen, men när teknik- och servicenämnden senare skulle fatta beslut klubbade de istället 30 kilometer i timmen.

Kommunstyrelsen ansåg då att nämnden skulle ompröva sitt beslut, detta med hänvisning till hastighetsplanen. I samma veva kom det också in en överklagan av beslutet till förvaltningsrätten (sakfrågan prövades dock aldrig utan den lades ner av formella skäl).

Ompröva beslutet

När teknik - och servicenämnden hade sitt möte under torsdagen beslutade politikerna att dels upphäva sitt drygt ett år gamla beslut, dels ge i uppdrag till tjänstemännen på Samhällsbyggnad att utvärdera och se över hastighetsförändringarna igen.

– Det händer så pass mycket nu i centrala stan, man behöver ta ett större grepp över de byggnationer som är på gång, säger Christer Lindström (S), ordförande i nämnden.

Han nämner Trädkronan, det nya parkeringshuset vid Löjan och Rawis projekt.

Tidigare var ni inte överens med kommunstyrelsen om det skulle vara 30 eller 40 som högsta tillåtna hastighet, hur ser du på det nu?

– I det här läget får vi avvakta och se vad förvaltningen kommer fram till och fatta ett beslut utifrån det. Men det sägs också i hastighetsplanen att det finns möjlighet att vid speciella tillfällen ha lägre hastighet än 40 kilometer i timmen. Då får man titta på om det är så, säger Christer Lindström.

Men river ni upp Ert beslut för att ni vill att kommunstyrelsen vill det eller på grund av vad som händer i centrala Piteå?

– Vi har avvaktat med genomförandet utifrån kommunstyrelsens åsikter, men att vi nu river upp det har mer att göra med att det är nya förutsättningar, säger Lindström.

Peter Roslund håller dock fast vid sin tidigare åsikt.

– Jag tycker att det ska vara 40 kilometer i timmen som lägsta tillåtna hastighet. Det var vi tydliga med när vi klubbade hastighetsplanen i kommunfullmäktige. 40 är den nya bas-hastigheten som ska gälla i centrum, säger han och anser att 30 kilometer i timmen är en hastighet som bör gälla utanför skolor och förskolor.

– Men jag har väntat på att de ska ompröva beslutet. Det känns som att det går åt rätt håll i alla fall om tjänstemännen ska titta på det.

I dag är det 50 kilometer i timmen som är högsta tillåta hastighet i centrum, förutom vissa sträcker där 30 kilometer i timmen gäller.

När kan det bli aktuellt med de nya hastighetsbestämmelser?

– Frågan bör komma tillbaka till oss igen till våren, säger Christer Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om