Det var år 2 000 som den så kallade zebralagen infördes för att öka trafiksäkerheten. Den skulle ge fotgängarna större trygghet ute i trafiken.
Lagen slår fast att fordonsförare har väjningsplikt vid obevakade övergångsställen.
Ingen skillnad
I den attitydundersökning som försäkringsbolaget låtit genomföra visar att tryggheten inte blivit bättre, snarare tvärtom.
30 procent av de tillfrågade i undersökningen anser att zebralagen gjort trafiken farligare. Bara 13 procent tycker det har blivit säkrare. Övriga uppger att de inte märkt någon skillnad eller att de inte känner till lagen.
– Resultatet måste betraktas som ett misslyckande. Tanken med lagen var att skapa ökad trygghet i trafiken. Om det istället blivit tvärtom – åtminstone verkar det upplevas så – innebär det att kritikerna av lagen haft rätt hela tiden, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Falsk trygghet
Faran med zebralagen är att den kan ge falsk trygghet hos fotgängarna. Många bilister vittnar om fotgängare som går rakt ut i gatan. Samtidigt visar studier att en hel del bilister struntar i zebralagen.
- Det är en god tanke bakom lagen, men ute i trafiken fungerar det inte alltid som man planerat.
En tidigare analys över fotgängarolyckor som If gjort visar att 40 procent av alla fotgängarolyckor sker vid övergångsställen. Av dessa sker 75 procent vid obevakade övergångsställen.
Många av olyckorna har uppstått i situationer av missförstånd och otydlighet mellan den oskyddade trafikanten och föraren av bilen.
Till och med juni i år har 16 fotgängare omkommit i trafiken enligt Transportstyrelsens statistik.