Zebrakampanj ska ge säkrare övergångsställen

Farliga övergångsställen uppmärksammades på onsdagen runt om i landet, bland annat i Piteå och Älvsbyn, inom ramen för Motormännens Riksförbunds så kallade Zebrakampanj.

Piteå2006-10-13 00:00
Zebrakampanjen syftar till att sätta fokus på de obevakade övergångsställena, som är hårt olycksdrabbade. Den trafikregel om väjningsplikt som infördes i maj 2000 har inte förbättrat fotgängarnas säkerhet. Statistiken visar att risken för att de gående skadas, tvärt emot syftet, har ökat, konstaterar Elisabet Franzen som är Motormännens projektledare.

- Med Zebrakampanjen vill vi uppmärksamma bilister, fotgängare och cyklister på vilka regler som gäller vid övergångsställen så att det kan bli tryggare att korsa gatan. Vi ska också göra kommunerna medvetna om att det ibland är väldigt dåligt skyltat och bristfälligt målat vid övergångsställena, säger Elisabet Franzen.

Gunnar Lönnkvist, ordförande i Motormännens lokalklubb Piteå, var en av de representanter för M som på onsdagen delade ut reflexer och organisationens broschyr om de skyldigheter som gäller för bilförare, cyklister och gående vid obevakade övergångsställen. I broschyren skriver man: "Ett bra sätt att stämma av situationen vid ett övergångsställe är att söka ögonkontakt med varandra."

Motormännen i bland annat Piteå och Älvsbyn har inventerat övergångsställenas säkerhetsstandard och ska informera gatuchefen i respektive kommun om resultatet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om