Det var på torsdagen som Yvonne Nilssons mobiltelefon ringde. Det stod ”skyddat nummer” på displayen.
– I vanliga fall svarar jag aldrig om jag inte vet vem det är som ringer. Men jag har en kompis som brukar ringa från skyddat nummer, så jag tänkte att det var hon som ringde, säger Yvonne Nilsson.
Men istället för vännens röst hörde Yvonne Nilsson en man i andra änden.
– Han sa att han ringde från Telia och att han ringde för att erbjuda mig en seniorrabatt, berättar hon.
Mannen ville emellertid inte sälja något till henne utan han ville bara sätta in pengar på hennes konto. Yvonne Nilsson blev misstänksam.
– Det lät lite för bra för att vara sant. Han hade alla mina personuppgifter. Alla mina namn, fullständigt personnummer och adress, säger Yvonne Nilsson.
När mannen frågade vilken bank hon hade spelade hon dock med och uppgav en bank, men inte den hon har.
– När han sen då ville att jag skulle berätta vad jag har för kod till mitt mobila bank-id, då sa jag att det berättar jag inte.
Samtalet tog slut då mannen helt sonika slängde på luren i örat på Yvonne Nilsson.
– Han lät mer och mer forcerad ju fler motfrågor jag ställde. Och det han sa lät bara konstigare och konstigare. Jag hoppas att ingen annan går på bedrägeriet, säger Yvonne Nilsson.
Hon tyckte det kändes obehagligt att han hade tillgång till alla hennes personuppgifter.
Efter samtalet tog Yvonne Nilsson kontakt med Telia, som upplyste henne om att de inte har någon så kallad seniorrabatt.
– De sa också att de aldrig någonsin ber att få kunders bankuppgifter på det där sättet.
Yvonne Nilsson försökte polisanmäla händelsen, men på grund av för lång kötid hos polisen gav hon upp försöken.
– Det känns viktigare att varna andra, säger hon.
Inger Gunterberg, som arbetar vid Telias pressavdelning, beklagar att bedragare använder sig av Telias varumärke i sina försök att lura människor.
– Det här är ett samhällsfenomen där man ofta använder stora företag, som har många kunder, som avsändare. På vår hemsida informerar vi våra kunder om hur de ska göra om de tror att de blir utsatta för bedragare, säger hon.
Gunterberg berättar att vanliga bluffmetoder är just telefonsamtal (ofta från internationella telefonnummer) och bluffakturor via mejl.
– Vi skickar aldrig ut fakturor via mejl. Vi fakturerar våra kunder antingen postalt eller via ”mitt Telia” alternativt med e-faktura, säger hon.
– Det absolut viktigaste är att aldrig lämna ut dina koder eller kontoinformation, säger Inger Gunterberg.