Youcall bas för 113 13

113 13 är numret du ska ringa för att få information om stormar, bränder och andra stora händelser, men få vet att basen för den nationella tjänsten sköts av Youcall vid Furunäsets företagsby.

Bra samarbete. ”’Vi har ett bra samarbete med Youcall”, säger SOS Alarms presschef Anders Klarström (höger i bild). Till vänster Youcalls vd Tony Nilsson.

Bra samarbete. ”’Vi har ett bra samarbete med Youcall”, säger SOS Alarms presschef Anders Klarström (höger i bild). Till vänster Youcalls vd Tony Nilsson.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2016-01-21 14:14

Youcall bildades för 20 år sedan som resultat av ett samarbete mellan SOS Alarm i Luleå och ett lokalt larmföretag i Piteå. I dag äger SOS Alarm 70 procent och Piteå näringsfastigheter (PNF) 30 procent av Youcall som verkar inom tre nischer: support, service och information. Det senare handlar bland annat om att Youcall sedan 2013 sköter tjänsten/numret 113 13 där folk får viktig information vid stora händelser.

Anders Klarström, presschef vid SOS Alarm, förklarar att SOS Alarm redan 1998 föreslog staten att skapa ett nationellt informationsinriktat nummer för att avlasta 112-numret som får många onödiga samtal.

– Men det tog 15 år innan numret kom. Jag vet inte varför det tog så lång tid, säger Klarström, som uppger att numret ännu inte trängt igenom folks medvetande.

– Vi hade önskat att vi hade fått en påse med pengar för att kunna genomföra en informationskampanj, men det fick vi inte. Så vi får använda sociala och andra medier för att nå ut, säger SOS Alarms presschef.

När det händer något stort sköter i början SOS Alarm informationen, men när det eskalerar kopplas Youcall in.

Allt för få använder dock numret och få har också kunskap om att den nationella tjänsten (där också SOS Alarms huvudväxel ligger) är placerad hos Youcall. De har tagit på sig att snabbt sätta upp en stab med uppdrag att informera kring exempelvis bränder, stormar och vattenföroreningar (som exempelvis i Skellefteå och Östersund) och andra stora händelser som påverkar folk.

– Inom sex timmar ska vi ha tio personer på plats som ska klara 1 500 samtal per dygn. Efter ytterligare sex timmar ska ha 40 personer igång som ska klara 3 000 samtal per dygn, säger Youcalls vd Tony Nilsson.

Den senare personalen tas in via bemanningsföretaget Student Consulting som ägs av Tobias Lindfors. Men Tony Nilsson behöver fler.

– Vi har behov av ytterligare 20-25 i beredskap.

Efter starten har callcenterföretaget satt igång styrkan fyra gånger per år. Exempelvis ringde många 113 13 vid den stora skogsbranden i Västmanland under augusti 2014.

Mona Engström, ansvarig för 113 13, säger att personalen snabbt kan sätta sig in i akuta händelser eftersom Youcall har tät kontakt med de viktigaste myndigheterna och företaget samarbetar med landets 290 kommuner. När styrkan är på plats har två personer omvärldsbevakning via tv, resten är operatörer som svarar på frågor. 2015 omsatte företaget cirka 29 miljoner kronor. 2019 är målet att omsätta 55-60 miljoner kronor med då 70 anställda.

Företagsfakta

Youcall AB

Omsättning 2014: 27,7 miljoner kronor. 2015: 29 miljoner kronor.

Resultat efter finansnetto 2014: 464 000 kronor. 2015: 1,7 miljoner kronor.

Vinstmarginal: 1,7 procent.

Kassalikviditet: 756 procent.

Soliditet: 88 procent.

Anställda: 35.

SOS Alarm Sverige AB

Omsättning 2014: 953 miljoner kronor.

Resultat efter finansnetto 2014: 32,7 miljoner kronor.

Vinstmarginal: 3,47 procent.

Kassalikviditet: 93,6 procent.

Soliditet: 25,2 procent.

Anställda: 848.

Källa: Allabolag.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om