För ganska precis ett år sedan presenterade kemikalieföretaget Wibax, tillsammans med Scania, världens första eldrivna, ADR-godkända lastbil som kan dra 64 ton. Fordonet var det första steget mot målet att bli ledande inom fossilfria transporter, med målsättningen att 80 procent av lastbilarna ska vara fossilfria till år 2030.
Lagom till bilsportfestivalen Race Of Champions på Pite havsbad, står nästa steg i satsningen klar – den mobila elbilsladdaren wicharge som enkelt kan placeras ute hos kunder och möjliggöra en snabb och effektiv laddning under stopp för avlastning.
– En utmaning i vår elektrifieringsresa är att vi inte vill tappa i effektivitet. Vi vill alltså inte stanna och ladda våra fordon under längre tid än det tar att lasta av. Med wicharge blir det här möjligt, säger Jonas Wiklund.
Att hålla alla de fordon som Wibax vill elektrifiera rullande är effektkrävande. Mycket energi behöver pumpas in i bilarna på väldigt kort tid. Dessutom på flera olika platser längs vägarna.
Med en mobil laddstation kan laddningen göras under bilarnas naturliga stopp när man lastar eller lossar, vilket vanligtvis tar cirka en timme.
– Vi har minst fyra stycken nya ellastbilar på ingång under nästa år. Det är vi nu väl förberedda för, säger Jonas Wiklund.