Wibax tankbilar i två olyckor på kort tid

Tankbilar från Piteåföretaget Wibax har varit inblandade i två olyckor inom loppet av två veckor. För vd Joakim Öberg är det viktigaste att ingen skadade sig. "Vi gör allt för att förebygga olyckor, men tyvärr händer det ändå", säger han.

Inom loppet av två veckor har Wibax tankbilar varit inblandade i två olyckor. På E22 söder om Gusum fick en tankbil med svavelsyra tömmas innan fordonet kunde bärgas.

Inom loppet av två veckor har Wibax tankbilar varit inblandade i två olyckor. På E22 söder om Gusum fick en tankbil med svavelsyra tömmas innan fordonet kunde bärgas.

Foto: Ulf Wigh/Wighsnews

Piteå2024-01-03 11:00

Den 17 december körde en av Wibax tankbilar med svavelsyra av E22:an i en singelolycka i närheten av Gusum i Östergötland. Föraren klarade sig oskadd och tankarna höll. Men det frätande innehållet fick tömmas över i en ny tankbil innan lastbilen kunde bärgas.

Tolv dagar senare, i Norsjö, inträffade nästa olycka för åkeriet när en tankbil med tillsatsmedel för avgasrening körde av vägen. Även där klarade sig föraren utan skador.

– Det viktigaste för oss är att ingen gjorde illa sig. Det har inte heller skett något läckage, vilket känns bra, säger Joakim Öberg, vd på Wibax logistics, om de två olyckorna.

undefined
Inom loppet av två veckor har Wibax tankbilar varit inblandade i två olyckor. På E22 söder om Gusum fick en tankbil med svavelsyra tömmas innan fordonet kunde bärgas.

Enligt honom var det plötslig blixthalka som låg bakom den första olyckan. Olyckan i Norsjö utreds fortfarande.

– Vi håller på att utreda det. Men utan att gå in på några detaljer så var det mest troligt yttre omständigheter som påverkade, säger Öberg.

Joakim Öberg menar att de två olyckorna som skett nära varandra måste ses i ljuset av att den senaste olyckan före det skedde för flera år sedan och att åkeriets bilar totalt kör en miljon mil per år.

– Våra 65 bilar kör längs vägen dygnet runt årets alla dagar. Vi utför 2 000 till 3 000 transporter per månad. Vi gör allt för att förebygga olyckor, men tyvärr händer det ändå. Yttre omständigheter är svårt att påverka.

undefined
Säkerhetsarbetet är i fokus för Wibax, men yttre omständigheter är svårt att påverka, enligt Joakim Öberg, vd på Wibax Logistics.

Joakim Öberg berättar att vid en olycka så kopplar Wibax in en krisgrupp med avstämningsmöten varje timme tills allt är under kontroll. Efter det påbörjas utredningsarbetet och en handlingsplan tas fram och chaufförerna erbjuds krisstöd. 

– Vi följer en inarbetad plan som jag tror är ganska unik i åkeribranschen. Jag är glad att vi har en egen miljö- och säkerhetsavdelning som jobbar med riskreducering, analyser och uppföljning av avvikelser som kanske inte mindre transportföretag har möjlighet till.

Samtliga av Wibax ekipage har tankar i syrafast rostfritt stål. Enligt Joakim Öberg bidrar det till att det sällan blir läckage trots att bilarna välter ned i diket.

– Även om lastbilen går sönder är tankarna oftast hela. De är betydligt mer hållbara än tankar i aluminium som används för lägre klassade produkter. Sedan bör man komma ihåg att vi inte bara transporterar farligt gods som kemikalier i våra tankar. En stor del är bio-olja för industrin men vi kör även fler oklassade produkter, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!