Region Norrbotten jobbar hårt för att hålla gränsen till Finland öppen för arbetspendling. Oavsett vad finland beslutar räknar Jonas Wiklund med att Wibax transporter till finska Kemi – och övriga Europa – ska flyta på som vanligt.
– Jag utgår från att det gäller personpendling. Hittills finns det ingen begränsning vad gäller gods och jag tror inte att det är så mot Europa heller. Godset flödar och vi ser inget problem i det i dagsläget, säger han.
– Logistik är en samhällsbärande funktion och vad vi förstår kommer den inte vara något problem.
Alla är beroende av att varuflödena fortsätter, menar Wiklund.
Hur påverkas ni i övrigt?
– Hittills har vi inte märkt av det i någon större utsträckning. Men vi har krisgrupper där vi sitter och stämmer av flera gånger i veckan. Våra kunder är stabila och historiskt har vi sett likadant ut. Den här lågkonjunkturen är ju väldigt unik, så vi får väl se, men just nu är det business as usual.
Men det kan förändras över en natt.
– Vi är beroende av pappersindustrin till exempel, men än så länge kör de snarare mer eftersom de ställer in underhållsstopp och annat. Vår största oro är att få för mycket sjukdomar bland personalen och inte kunna utföra de mer direkta uppdragen, säger Jonas Wiklund.
Den generella dispensen på körtidsregler är han tacksam för.
– Den nyttjar vi förstås till viss del. Det är som en buffert, vi klarar oss lite längre om det blir sjukdomar.