Wallsten kritiserar långsam nämnd

Moderata landstingsledamoten Gunilla Wallsten, Piteå, anser att patientnämnden agerar långsamt när det gäller att agera i samband med anmälningar. Patientnämndens ordförande håller delvis med om kritiken.

PITEÅ2013-10-16 06:01

Wallsten har skrivit en interpellation till onsdagens landstingsfullmäktige där hon påtalar bristerna och vill ha ett svar.

Hon konstaterar att patientnämnden har en mycket viktig funktion. Inte minst när det gäller att ge feedback till sjukvården.

”Jag har en till mig närstående som anmälde den vård och behandling som hon fått för 1 år och 7 månader sedan och har ännu inte fått svar trots två påminnelser”, skriver den moderata fullmäktigeledamoten i sin interpellation.

Frågor

Hon vill därför ha svar på om patientnämndens ordförande anser att den misslyckats med sitt uppdrag när verksamheten underlåtit att svara på en anmälan under den tidsperiod som hon beskriver.

Hon vill även veta vilka konkreta åtgärder som kommer att vidtas för att nå de uppsatta tidsmålen.

Och nämnden håller i vissa delar med om att patienter snabbt ska få svar på sina synpunkter.

Däremot säger nämndens ordförande Margareta Pohjanen (S) i sitt svar att hon inte anser att patientnämnden misslyckats i sitt uppdrag, totalt sett.

”Beträffande svarstiden är mitt självklara svar att alla ska ha ett svar så snabbt som möjligt. Att lika självklart fastställa en bortre gräns för svarstiden är i dag inte möjligt”, skriver Pohjanen.

Främsta anledningen är enligt henne, att inget ärende är det andra likt samtidigt som antalet ärenden ökat med 50 procent de senaste fem åren på oförändrad bemanning.

”I dagsläget får dessutom cirka 80 procent svar inom en månad”, tillägger Margareta Pohjanen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!