Visa stängde ned presentkortet

Destination Piteås nya presentkort blev inte så perfekt. Mitt i mellandagsrean slutade den populära julklappen att fungera.

STÄMMER. "Jag har gjort klart för VD:n vid det norska bolag vi har avtal med, att vi överväger rättsliga åtgärder", säger Destination Piteås verksamhetsutvecklare Per Hallqvist.

STÄMMER. "Jag har gjort klart för VD:n vid det norska bolag vi har avtal med, att vi överväger rättsliga åtgärder", säger Destination Piteås verksamhetsutvecklare Per Hallqvist.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2016-12-28 14:11

Piteås nya presentkort blev en julklappssuccé. Hittills har det sålts 800 stycken, men precis i början av mellandagsrean visade det sig vara obrukbart. Destination Piteås verksamhetsutvecklare Per Hallqvist är upprörd över att kortföretaget Visa valt att släcka systemet för det presentkort som lanserades hårt i slutet av november.

Det kan laddas via terminaler i Gallerian och i Småstaden, dessutom manuellt vid Piteå turistbyrå och vid Destination Piteå i Bryggeriet.

Efter laddning är tanken att kunden ska kunna handla i ett 50-tal butiker i Piteå, men på tisdagen blev det stopp. Kunder som exempelvis fick presentkort som julklapp stod där med icke användbart kort i handen.

– Vi har ett avtal med norska Presend som säljer betalsystemet. Nu har jag gjort klart för VDn att vi överväger att vidta rättsliga åtgärder utifrån den skada vi åsamkats, säger Hallqvist.

Han förklarar att det är flera leverantörer med i bilden. Ovan nämnda Presend har avtal med Visa som i sin tur har avtal med ett engelskt bolag.

– Och det är i England problemet ligger, säger Hallqvist.

Han säger att telefonen har gått varm senaste dygnet.

– Men folk är inte arga. Vi har gått ut med mail och annonserat. I ett sådant här läge är det viktigt att kommunicera så att inte kunder kommer i kläm, säger Hallqvist.

Han pekar på att risken med att det skapas en badwill när inte saker fungerar som de ska.

Verksamhetsutvecklaren säger också att han fått olika besked om när systemet kan komma igång.

– Först pratades det om några timmar, nu är senaste beskedet att två team, ett i USA och ett i England arbetar för att lösa problemet.

Butiksägaren Carin Marklund som driver Bodyshop i Gallerian berättar att hon haft kunder som stått där med sin julklapp, men som inte kunnat handla.

– Jag fick ett själv i julklapp men det jag inte använda nu, säger hon.

Kunder har blivit ledsna när de inte kunnat använda det "perfekta" presentkortet.

– Men det är inte Destination Piteås fel att det blivit så här, säger Carin Marklund, som hoppas att kortet snart blir användbart igen.

Sara Lindberget är butikschef vid VeroModa på andra våningen i Gallerian.

– Vi har haft kunder som kommit med presentkort men de flesta har tagit det hela bra. Det har inte skapat några stora problem. De flesta har visat förståelse, säger VeroModas butikschef.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om