Vintertest med kompositsliprar

Gamla kreosotimpregnerade järnvägssliprar ska bort. Det har EU beslutat. Det öppnar för komposit. Inlandsbanan blir en teststräcka.

Försök. Längs Inlandsbanan har man på försök lagt ut hundra kompositsliprar. Försöket syftar till att ta reda på hur materialet fungerar intertid.

Försök. Längs Inlandsbanan har man på försök lagt ut hundra kompositsliprar. Försöket syftar till att ta reda på hur materialet fungerar intertid.

Foto:

PITEÅ2016-10-24 19:34

Sedan tidigare har det beslutats att på sikt ska de gamla beprövade kreosotimpregnerade träsliprar längs landets järnvägar fasas ut.

Detta öppnar dörren för andra materialalternativ när det gäller sliperstillverkning.

I samarbete med TMR AB och Plaståtervinning AB har Inlandsbanan lagt 100 plastsliprar på en sträcka för att se hur de klarar vinterförhållande.

Slipern är framtagen av TMR AB inom ramen för Trafikverkets innovationsupphandling.

Kompositslipern är helgjuten av återvunnen plast och väger cirka 100 kilo. Att nyttja den här varianten av sliprar är i sig inget nytt, förebilden kommer från USA där de används i stor utsträckning.

Befästning av rälsen kan både ske med traditionell spikning. Ett alternativ är klämbefästningar. I båda fallen krävs det att kompositslipern förborras.

För Inlandsbanans del har slipersarbetet skett med traditionell spikning. Enligt uppgift med goda resultat. En erfarenhet är att det krävs större precision med tanke på att slipern förborras.

Nästa steg efter att sliprarna utvärderats kan bli en upphandling i större skala. Detta i sin tur kan det alltså bli intressant att återvinna returplast från inlandskommunerna som material till nya sliprar till Inlandsbanan.

En lösning som skulle bidra till både kommunernas och Inlandsbanans miljömål.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!