Vinmässa mitt i Sober October-kampanjen, jodå, det går bra om man hanterar varuutbudet med förstånd.
– Det här arrangemanget handlar ytterst om att lära sig dricka rätt, att framhäva kvalité före kvantitet, underströk Erik Grödahl, ordförande för Munskänkarna i Piteå.
Grödahl guidade besökarna runt bland olika gamla mousserande drycker, italienska, tyska, spanska, franska, ända fram till mässborden med dyra världsklassviner.
Typ 200 viner rymdes i det totala provutbudet. Och spottkoppar fanns utställda, utan att vara föremål för någon längre köbildning.
– Själv är jag en flitig brukare av spottkopp när jag deltar i tester och tävlingar. Faktiskt spottar jag ut dryck för runt 35–40 000 kronor per år. Det är ett måste om man ska testa och analysera smaker, förklarade Grödahl.
Det övergripande mantrat på lördagsträffen signalerade "drick mindre och av högre kvalité".
– Jomenvisst, sade Grödahl, billiga viner innehåller mer svavel, druvorna är mer besprutade, lönenivåerna för arbetarna är lägre och så vidare. Detta tål att belysas, menade han.
Grödahl lyfte även fram Piteå som en stad med sällsynt duktig smakbegåvade medborgare. Bäst i Sverige till och med.
– Det finns ingen stad med så många SM-plaketter i olika delar av vinprovning som förekommer i tävlingssammanhang. Det är coolt.
Runt 300 besökare var ingen dålig besökssiffra inne på Verandan en lördag som denna, då det bara några kvarter bort tävlades om andra SM-tecken med bollsparkade PIF-damer i fokus på LF Arena. Kanhända blev det kvar någon bubblig dryck från mässan, att dela med sig av till fotbollsfesten?