Vindkraftstransporter genom byarna även nästa sommar

Trafikverket har fortfarande inte gått ut med anbud om Trafikplats Hortlax. Det betyder att det blir en ny sommar med vindkrafttransporter genom byarna.

Det blir vindkrafttransporter genom byarna nästa år också. Här är transporten korsningen i Hortlax med vänstersväng mot Blåsmark.

Det blir vindkrafttransporter genom byarna nästa år också. Här är transporten korsningen i Hortlax med vänstersväng mot Blåsmark.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2019-01-09 21:00

Piteå-Tidningen har i ett antal artiklar pratat om Trafikplats Hortlax på E4 söder om Piteå mot Tingsholmen.

Vägprojektet är tänkt att fungera som den nya av- och påfarten efter E4 i Ersnäs utanför Luleå.

Trafikprojektet är tänkt att innebära bättre framkomlighet för den lokala trafiken samtidigt som trafikmängden genom samhället minskar. Mest trafikerat är det mellan Hortlax, Blåsmark och Piteå med nära 4 000 fordon per dygn.

I oktober förra året fick Trafikverket klart med finansiering på hela projektet med cirka 70 miljoner kronor.

Då inleddes arbetet med en totalentreprenör och förhoppningen var att bygget skulle inledes antingen 2019 eller 2020.

Men någon anbudsförfrågan har fortfarande inte kommit ut.

– Vi på investering har inte fått någon beställning ännu att vi ska ut och handla upp en entreprenad. Det handlar om att det ska ha kommit pengar, sedan ska det komma till oss och så ska vi ha en projektledare. Det är svårt att få resurser och få allting färdigt internt inom Trafikverket. Men vi har inte gått ut med någon upphandling ännu, säger Gun-Marie Mårtensson, projektledare på Trafikverket.

Hon var tidigare projektledare för Trafikplats Hortlax men efter finansieringen är klar har hon lämnat över projektet.

– Men upphandlingen borde komma under våren eller sommaren. Oftast är det praktiskt att ha en totalentreprenad ute på räkning under barmarkstid rent strategiskt, säger hon.

Den nuvarande bron över E4 blir därmed kvar över sommaren, vilket betyder att det blir ännu en sommar med transporter genom byarna.

– Jag är lite förvånad över att Trafikverket ännu inte kommit ut med anbud då finansieringen blev klar redan i oktober, säger Martin Lindberg, enhetschef trafik och projekt, på Piteå kommun.

Alla Enercons vindkraftdelar klarar av att passera under Tingsholmens viadukt.

Men för den andra exploatören, GE, som enbart nyttjar torndelar av stål, är vissa komponenter för stora.

Förra året var det cirka 400 transporter genom Hortlax, Blåsmark och Svensbyn.

I år sker en dubbling av antalet uppsatta vindkraftverk i Markbygden vilket kommer innebära betydligt fler vindkraftstransporter under året.

– Vi ska göra allt vad vi kan för att underlätta för att det ska bli så smidigt som möjligt kommande sommar för de transporter som måste gå genom byarna, säger han.

Vindkrafttransport

Sträckan Haraholmen–Markbygden, via de mindre byavägarna, är 5,3 mil.

Samma rutt med E4 och Arvidsjaursvägen som vägval mäter 4,9 mil.

Varje transport tar 1,5 timme, med max 60 km/h.

En vindkraftskolonn är praktiskt taget omöjlig att passera på grund av dess längd, bredd och tyngd.

General Electric och Enercon får inte transportera vindkraft måndag–fredag kl 06.00–08.20.

Inte måndag–torsdag kl 15.30–20.00, inte fredag 15.00–24.00. Inte lördag/dag före helgdag 10.00–18.00. Inte söndag/helgdagar 12.00–20.00.

Begränsningar gäller även när typ balen arrangeras på havsbadet, som på tisdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!