Det är uppåt i Piteå hamn. Det råder stora förväntningar och förberedelser inför den gigantiska vindkraftssatsningen som är på ingång.
Just nu anläggs en jättelik uppläggningsyta för alla inkommande byggdelar.
– Vi har skapat ett 66 000 kvadratmeter stort område enbart ämnat vindkraftsprojektet, berättar Lars Wikström, infrastrukturansvarig vid hamnen.
Uppläggsytan motsvarar ungefär 15 fotbollsplaner.
Stor buffert
Alla byggpjäser kommer till hamnen per båt från Emden i nordvästra Tyskland. Sjöresan till Piteå tar drygt tre dygn.
I princip krävs det ett fartyg per vindkraftsverk, alltså 36 bara för resterande delen av 2013.
– Enercon är angelägna om att bygga upp en rejäl buffert av material här i hamnen. Man vill inte drabbas av stillestånd på grund av eventuella störningar i fabriken eller ute till sjöss, förklarar Ola Isaksson från Shorelink.
Miljöprövning
Parallellt planeras det även för en tänkt utbyggnad av hamnen.
– Vi har lämnat in en ansökan om miljöprövning för en utbyggnad av kajen med hundra meter, säger Ulrika Nilsson, vd i Piteå hamn.
Det är en investering för i storleksklassen hundra miljoner kronor.
– Vi vill vara beredda, även om vi ännu en tid vilar på hanen för att noga studera utfallet av vindkraftsprojektet och övriga godsflöden, säger Ulrika Nilsson.
Nytt godsslag
Kajen i Piteå hamn är 580 meter lång.
Sistlidna verksamhetsår anlöpte 350 båtar för att lossa eller lasta under i snitt 1,5 dygn.
– Med den trafiken hade hamnen en 80-procentig beläggning, säger Lars Wikström.
Nu tillkommer alltså ett helt nytt godsslag, vindkraftschassin, med uppskattningsvis 50–100 fartyg per år när projektet trampar gasen i botten.
Fartygen behöver cirka två dygn i hamn för att få lasten lossad.
Platskrävande
– Tillsammans med expansion även från andra kunder och varuslag är risken uppenbar att hamnen framöver har en för liten kostym, konstaterar Christer Bentzlin, från Shorelink.
Dagens fartyg är också större och betydligt mer platskrävande än tidigare generationers båtar.
När Haraholmen byggdes 1973 kunde 580 meter kaj ge plats för sju fartyg samtidigt. I dag får endast tre fartyg plats på samma utrymme.
I sammanhanget kan nämnas att tidigare diskussioner om en ny betongfabrik i hamnområdet alltjämnt ligger på is.
– Just nu känns frågan om en fabriksetablering väldigt sval, konstaterar Ulrika Nilsson.