Viltstängsel ifrågasätts

På väg 373 är beslutet fastställt om att viltstängsel och mitträcke ska sättas upp mellan E4 och Vitsand, något som boende i området ifrågasätter.
– Jag har aldrig varit med om viltolyckor på den vägen, jag tycker att man borde lägga pengarna någon annanstans istället, säger Hans Lundström, boende i området.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-02-27 06:00

PT publicerade i lördags en artikel om det utdragna vägprojektet kring väg 373 där det bland annat skrevs om beslutet att förse sträckan E4 – Vitsand med mitträcke och viltstängsel. Ett beslut som är fastställt och där byggstarten är planerad till 2015. Men boende i området är inte eniga med Trafikverket och Hans Lundström är en av dem som motsätter sig beslutet. Han har bland annat skickat in en inlaga till Trafikverket i början av november som inte har blivit besvarad.

– Jag undrar vilket underlag som ligger till grund för dessa åtgärder. Om man ser det ur ett större perspektiv och lyfter blicken så finns det vägar som är betydligt mer olycksdrabbade, både när det gäller trafik- och viltolyckor, säger han.

Anders Holmbom bor också i området och även han har åsikter kring prioriteringen som Trafikverket gör.

– Jag har aldrig sett eller hört talas om att det har sprungit älg här. Däremot händer det flera olyckor ut mot Pitsund, men där har de inte tillräckligt med stängsel, säger Anders Holmbom.

Mitträcke ger viltstängsel

Peter Olsson är projektledare för Trafikverket och syftet med åtgärderna på vägen är att öka trafiksäkerheten och att öka framkomligheten.

– Tanken är att hastigheten ska höjas från 90 kilometer i timmen till 100, och då är riktlinjerna att det ska finnas mitträcke. Med mitträcke vill man även anlägga viltstängsel på sidan om vägen för att vilt inte ska bli kvar på vägområdet, säger Peter Olsson.

Varför ska hastigheten höjas?

– Det är ett beslut som har tagits tidigare för att öka framkomligheten, många varit positiva till det.

Hastigheten och mängden trafik är det som avgör vilka vägar som bör ha mitträcke och viltstängsel, och Trafikverket kollar också olycksstatistiken.

– Även om den här vägen inte är något utpekat älgstråk så kan det vara älgar i princip överallt, det handlar om trafiksäkerhet, säger Peter Olsson.

Prioritering

Prioriteringen kring vilka vägar som ska få mitträcke och viltstängsel har främst att göra med trafikmängden, men det finns fler aspekter som spelar in.

– Olika investeringar som exempelvis mitträcken görs på olika vägtyper, E4 prioriteras inte i samma grupp som 373 vilket innebär att pengarna kommer från olika ställen. Väg 373 är en regional väg som vi är inblandade i tillsammans med länsstyrelsen, säger Maria Nordström som är planerare på Trafikverket.

En annan regional väg som Anders Holmbom och Hans Lundström tycker borde prioriteras före väg 373 är väg 504 ut mot Pitsund.

– Båda vägarna är angelägna och skulle behöva göras säkrare, men man måste börja någonstans. När planen gjordes var Norrbotniabanan på tal och då visste vi inte hur det skulle påverka timmerleden. Men det betyder inte att väg 506 är avfärdad, säger Maria Nordström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om