Villalarm slog ut telefonförbindelse

En man i Öjebyn köpte ett larm och ångrade kort därefter köpet. Företaget godtog inte mannens önskan. Tvisten har nu avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden.

Piteå2006-06-29 00:00
Mannen berättar i sitt yrkande att han blivit uppsökt av en larmförsäljare i sitt hem och att han köpte ett larm. Han fick dock ingen handling som informerade honom om ångerrätten.

Dagen efter att larmet installerats upptäckte mannen att telefonlinjen inte fungerade. Telefonbolaget fann felet som berodde på monteringen av larmet.

Ångrade sig

När detta upptäcktes säger mannen att han redan ångrat köpet. Några dagar senare kontaktades mannen av företaget som erbjöd att avhjälpa problemet. Mannen avböjde och ville fortfarande häva köpet.

I företagets bestridande säger man att mannen själv kontaktat företaget på en mässa och att man bokat in ett hembesök och informerat mannen om att ångerfristen inte gällde på grund av att besöket skett på mannens egen begäran.

Företaget säger också i sitt svar att de gärna lagar felet samt ersätter mannen för hans extrautgifter när det gäller telefonen.

Felaktigt larm

Allmänna reklamationsnämnden menar i sitt beslut att hemförsäljningslagen inte tilllämpas om avtalet skett vid ett hembesök på kundens begäran och att säljaren har rätt att avhjälpa felet innan reklamation enligt konsumentköplagen.

Nämnden konstaterar dock att larmet är felaktig och rekommenderar företaget att avhjälpa felet samt betala 1 420 kronor till mannen för telekostnaderna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om