Dagen efter att larmet installerats upptäckte mannen att telefonlinjen inte fungerade. Telefonbolaget fann felet som berodde på monteringen av larmet.
Ångrade sig
När detta upptäcktes säger mannen att han redan ångrat köpet. Några dagar senare kontaktades mannen av företaget som erbjöd att avhjälpa problemet. Mannen avböjde och ville fortfarande häva köpet.I företagets bestridande säger man att mannen själv kontaktat företaget på en mässa och att man bokat in ett hembesök och informerat mannen om att ångerfristen inte gällde på grund av att besöket skett på mannens egen begäran.
Företaget säger också i sitt svar att de gärna lagar felet samt ersätter mannen för hans extrautgifter när det gäller telefonen.
Felaktigt larm
Allmänna reklamationsnämnden menar i sitt beslut att hemförsäljningslagen inte tilllämpas om avtalet skett vid ett hembesök på kundens begäran och att säljaren har rätt att avhjälpa felet innan reklamation enligt konsumentköplagen.Nämnden konstaterar dock att larmet är felaktig och rekommenderar företaget att avhjälpa felet samt betala 1 420 kronor till mannen för telekostnaderna.