Vad gäller transporter av länsservice (hjälpmedel) har DB Schenker vunnit upphandlingen som börjar gälla från och med årsskiftet.
Hur det blir med det övriga godset som företag och privatpersoner tidigare skickat med Bussgods är fortfarande oklart.
Arjeplogs kommunalråd Britta Flinkfeldt (S) har tidigare riktat kritik mot nedläggningen och ser situationen som en glesbygdsfråga kontra centralort.
I onsdags träffades länstrafikbolagen i Norrbotten och Västerbotten för att hitta en gemensam lösning.
– Västerbottens Bussgods har aldrig haft länsservice uppdrag. De har bara kört för privatpersoner och företag. Då finns det en oro, framförallt i inlandet, och Britta Flinkfeldt har tydligt beskrivit problemen hon sett att man inte får upp saker till företagen. Schenker kommer göra allt som länsservice har behov av, men det här handlar om det som inte är sängar eller motorer. Det är mindre gods som ändå behöver förflyttas ganska snabbt inom länet, säger Anders Öberg (S), ordförande för länstrafiken i Norrbotten och fortsätter:
– Vi ser fortfarande att det finns möjlighet tillsammans med Västerbottens Bussgods att använda våra linjebussar för att transportera gods.
Kom ni fram till något konkret på mötet?
– Det här var mer av ett avstämningsmöte där vi förklarade varför vi lade ned Bussgods, var vi står i dag och vilka vägar vi behöver titta på framåt eftersom att Västerbotten är i en besvärlig situation. De måste bestämma om de ska ha kvar sitt Bussgods eller inte.
Ärendet brådskar eftersom båda länen står inför stora trafikupphandlingar.