Vill se bättre strategi

De hemsidor som ska sälja in Piteås skärgård är inte nog säljande, de är svårnavigerade och informationen är otydlig. Det anser en grupp studenter vid Luleå tekniska universitet i rapporten "Skärgårdsstrategi för Piteå skärgård", som presenterades vid ett frukostmöte i Bryggeriet i Piteå.

"Det vktigaste är att öka tillgängligheten till skärgården", säger Jan Isaksson (mitten) områdeschef vid transportföretaget BDX

"Det vktigaste är att öka tillgängligheten till skärgården", säger Jan Isaksson (mitten) områdeschef vid transportföretaget BDX

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2013-11-29 17:26

Vid två så kallade workshops har näringar i Piteå arbetat med frågan om hur Piteå skärgård ska utvecklas till en mer attraktiv destination. Det första mötet skedde i båtmuséet i september. Det andra genomfördes på fredagen vid ett förlängt frukostmöte i Bryggeriet.

Mötet samlade 50 personer som levererade olika idéér för att locka mer folk ut i den skärgård som består av 550 öar.

Leaderprojekt

– Detta är näringarnas syn på hur de vill använda skärgården, säger Hansi Gelter som är forskare vid LTU och som driver skärgårdsföretag med kajakpaddling och båttaxi.

Han leder också Leaderprojektet "Mare Borealis" som fått 300 000 kronor i år med syfte att inspirera fler att satsa i skärgården.

– Projektet avslutas vid årsskiftet, sedan får vi se hur vi fortsätter, säger Hansi Gelter.

Gelter pekar på att i dag finns enbart en handfull entreprenörer i Piteå skärgård.

– Men vi vill förstås att de ska bli fler.

Piteå presenterar har, enligt Hansi Gelter, tagit fram en strategi som säger att "destination Piteå ska vara den mest levande, innovativa och hållbara destinationen inom Swedish Lapland".

– Där är skärgården en viktig del, påpekar Gelter.

Svagt samarbete

Den studentrapport som togs fram av studenter vid LTU:s upplevelseprogram i våras pekar dock på flera svagheter. Dit hör att utbudet av aktiviteter, marknadsföring och samarbete mellan olika aktörer är svagt, där bland annat de hemsidor som presenterar Piteå skärgård är inte nog säljande, de är svårnavigerade och informationen är otydlig.

Vid mötet i Bryggeriet levererades dock konkreta idéer, som att muddra norra farleden över Nötögrundet och bygga fler stugor och bryggor. Jan Isaksson, vid BDX, sade att den viktigaste uppgiften blir att göra skärgården mer tillgänglig genom kontinuerlig båttrafik.

Sälja in jaktturer i skärgården är ett annat förslag där en person föreslog jaktresor för att skjuta säl "eftersom det är ett skadedjur". De som inte vill jaga kan snorkla tillsammans med sälar och bland förslagen finns också skoterturer på vintern.

– Det vi måste fundera över är om vi vill åstadkomma en massturism eller behålla vildmarksprägeln i skärgården. Själv förordar jag att vi ska förstärka den vildmarskänslan i den yttre skärgården, säger Hansi Gelter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!