Vill se längre period med dubbdäck

Det är olagligt att köra med dubbdäck från den 16 april – om det inte råder vinterväglag. Anders Eriksson, ägare av AE däckcenter, tycker att det borde vara olika datum beroende på var i landet man befinner sig. "Det är ett för avlångt land för att ha samma datum", säger han.

Jesper Karlsson, Piteå gummiverkstad/Däckteam, håller med branschkollegan om att det borde vara en geografisk brytpunkt för hur länge man får köra med dubbdäck på våren. "Kanske Sundsvall eller Umeå".

Jesper Karlsson, Piteå gummiverkstad/Däckteam, håller med branschkollegan om att det borde vara en geografisk brytpunkt för hur länge man får köra med dubbdäck på våren. "Kanske Sundsvall eller Umeå".

Foto: Carolina Bengtsson

Piteå2024-04-16 20:00

Under tisdagen känns det allt annat än som vår i luften i Piteå och prognosen visar snöfall under natten mot onsdag. Hos två av firmorna som byter däck är det än så länge ingen rush men det är flera kunder som har börjat höra av sig för däckbyte.

– Förra veckan skiftade vi på några bilar och det har varit hyfsat lugnt. Den här veckan är det nästan fullbokat, det har väl som dragit i gång nu, säger Jesper Karlsson som jobbar på Piteå gummiverkstad/Däckteam.

undefined
Jesper Karlsson förväntar sig en kommande hektisk period. "Det har väl som dragit i gång nu."

I början av april drog ett snöoväder in över södra Sverige och resulterade i trafikkaos. Frågan gällande dubbdäck seglade upp på agendan och Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) sa på en pressträff att han vill se högre böter för de som kör med dåliga däck alternativt sommardäck i vinterväglag.

Under hösten 2023 gav regeringen Transportstyrelsen i uppgift att utreda tillåten tid för dubbdäck. Utgångspunkten för utredningen ska vara att den tid på våren som det är tillåtet att använda dubbdäck förlängs med två veckor. Anders Eriksson, ägare av AE däckcenter, tycker att man ska återgå till att tillåta dubbdäck till sista april.

– Åtminstone i norra landsändan, säger han.

undefined
Anders Eriksson, ägare av AE däckcenter AB, vill se att man tillåter dubbdäck längre in på vårkanten. "1 maj, som det var förut, är skottsäkert här uppe förutom de som är uppe till fjälls. Men för gemene man längs kusten är det riskfritt", säger han.

Utredningen ska även komma fram till om reglerna kan utvecklas ytterligare för att ta hänsyn till de förutsättningar som gäller i olika delar av Sverige.

– Du kan inte ha samma slutdatum från Ystad till Kiruna. De sätter ju potatis när folk här börjar byta till sommardäck. Det är ett för avlångt land för att ha samma datum. Det skulle behöva bryta någonstans i Sundsvall/Gävletrakten med datumzoner, säger Anders Eriksson.

Även branschkollegan Jesper Karlsson, Piteå gummiverkstad/Däckteam, tycker att man borde få köra med dubbdäck längre i norra Sverige.

– Speciellt för de kunder vi har som är nojiga och vet om att det ska komma snö men som också har med sig att det är olagligt med dubbdäck nu enligt lag, säger han.

undefined

Det är många bilar i farten på Backcity. En som inte tycker att man borde få köra en längre tid med dubbdäck är Piteåbon Patricia Viklund.

– Jag tycker att det skulle bli för mycket slitage på vägarna, säger hon.

undefined
Tommy Berg välkomnar förslaget om att tillåta dubbdäck en längre tid i norra Sverige. "Det kan ofta vara vinterväglag fram till maj i Norrland så det är bra att ha längre tid på sig att byta däck", säger han.

Tommy Berg säger att det känns knivigt med reglerna när man egentligen inte får ha dubbdäck men vädret pendlar. Han välkomnar att man ska få längre tid på sig att byta däck.

– Jag tycker att det är bra eftersom vi har olika klimat i Sverige. Det kan ofta vara vinterväglag fram till maj i Norrland så det är bra att ha längre tid på sig att byta, säger han.

undefined
Elias Jonsson och Anneli Jonsson tycker också att det kunde vara bra att det är olika datum för dubbdäck i norr och söder.

Elias Jonsson och Anneli Jonsson ser inga större problem med förslaget om att köra med dubbdäck en längre tid, men tycker ändå att det kommer med ett visst ansvar.

– Det har ju att göra med vad det är för typ av vår, är det en vår med mycket barmark till exempel tycker jag att man måste ta ansvar och byta till sommardäck för att minska slitaget på vägarna, säger Elias Jonsson.

– Man kanske får ha olika datum för norra och södra Sverige helt enkelt, säger Anneli Jonsson.

Tillbaka på AE däckcenter konstaterar Anders Eriksson att den största anstormningen av däckbyten inte varit än.

– Den här veckan kommer det vara halvfart och sen till veckan smäller det nog på när det verkar som att temperaturen stabiliserar sig, säger han.

Det gäller kring dubbdäck

Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december 31 mars.

Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober 15 april.

Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!