– Vi har haft kontakt med ett tiotal globala tillverkare av kolfiber. Just nu visar tre stycken intresse för att bygga en kolfiberfabrik i Piteå, säger Ulf Westerberg vid Piteå science park.
Han ingår i ett team som jobbar med etableringen tillsammans med Hans Hansson, tidigare vd för SwereaSicomp. Nu arbetar han som konsult åt Invest in Norrbotten samt vid SwereaSicomp.
Invest in Norrbotten, som ägs av Region Norrbotten och ett flertal kommuner, är huvudansvarig för projektet med den kolfiberfabrik som beräknas bli lika stor som Lindbäcks nya husfabrik.
Hansson och Westerberg uppger att kolfibern och de produktprocesser som bland annat SwereaSicomp i Öjebyn utvecklar, har en framtid. Inte minst på grund av ett nytt myndighetskrav om att senast 2020 får co-utsläpp från bilar inte överstiga 95 gram co per kilometer. 2025 skärps kraven till 65-70 gram.
Det sätter press på fordonsindustrin.
– Den kommer inte att klara kraven utan att bygga lättare bilar. Det har pratats länge om kompositdetaljer i bilar, men det har inte slagit fullt ut. Men nu måste biltillverkarna titta på det.
Han säger att det finns flera skäl till varför det behövs en kolfiberfabrik på Haraholmen. Slutkunder behöver vara nära den produkt som nu handlas från Japan och USA.
Ett ytterligare skäl är att vindkraftutbyggnaden tagit fart.
– Vattenfall är den näst största byggaren av vindkraft till havs. De är intresserade av att utöka andelen kolfiber i vingarna som blir allt längre, säger Hans Hansson.
Han uppger att Vattenfall för diskussioner med vindkraftsbyggarna Vestas och Siemens om att börja använda kolfiber med en lägre miljöpåverkan i rotorbladen.
– Det är ett skäl till att placera en kolfiberfabrik på Haraholmen där det finns ren, vattenkraftbaserad el till låg kostnad.
Hansson och Westerberg pekar på fördelar som närheten till Piteå hamn där kolfibern kan skeppas ut. Det finns tillgång på ”grön” el till låg kostnad och det finns en färdig industritomt med godkänd detaljplan.
– Byggs en produktionslinje handlar det om en tillverkning av ca 4 000 ton kolfiber per år. Det ger 100 arbetstillfällen. Två linjer ger 150 jobb, säger Westerberg.
Han säger att nu har den röda mattan rullats ut för fabriken. Nu återstår det att se om någon ägare av kolfibertillverkning väljer att kliva på den.