Vilken rastplats är bäst?

I veckan inleds Motormännens årliga utvärdering av rastplatser i länet. Under några veckor ska Erik Envall och Bengt Johansson på Motormännen utföra inspektioner och först ut är Harrbäcken vid Norrfjärden.

Toaletterna är en viktig del i utvärderingen.

Toaletterna är en viktig del i utvärderingen.

Foto: Linda Sundström

PITEÅ2016-07-21 05:00

Varje år utför Motormännens lokalklubb i Luleå inspektioner av alla 18 rastplatser i länet som Trafikverket ansvarar för. Utvärderingarna utförs av Erik Envall, ordförande för Motormännens lokalklubb och Bengt Johansson, viceordförande.

– Vi far till allt från Jävre till Abisko, säger Bengt Johansson.

Infart, utfart, toaletter, städning och sittbänkar är exempel på det som utvärderas. Den första inspektionen sker vid Harrbäckens rastplats vid Norrfjärden.

– Den ser välordnad ut. De har klippt gräset och så finns det lekplatser, säger Bengt Johansson.

Sittbänkarna ser fina ut, men saknar askkoppar.

– På en del ställen finns askkoppar. Det är ett plus i kanten, säger Erik Envall.

Vid toaletterna upptäcker han ett problem. Den automatiska dörröppnaren till handikappstoaletten fungerar inte.

– Det ska vi rapportera till Trafikverket, säger han.

Han har sett en förbättring av rastplatser genom åren.

– För femton år sedan var det inte lika välstädat.

Samtidigt som rastplatskontrollerna dokumenteras vägarna i länet av en kamera i bilen.

– En bra väg lyser grönt, säger Erik Envall.

Informationen skickas sedan till Trafikverket.

Förra året blev Polcirkeln, 10 mil väster om Arjeplog, utsedd till bästa rastplats och en skylt ska sättas upp på platsen. Den fick högst poäng för att den är välstädad, har tillgång till dricksvatten, har fina handikappsanpassade toaletter och tillgång till latrintömning.

– Den har allt. Till och med restaurang, tankningsmöjligheter och reparationsverkstad.

På andra plats kom Jävre och trea blev Suptallen vid Vittangi.

I år sker rastplatskontrollerna senare än vanligt.

– Vi brukar få en av bilarna den 23 juni, men i år delar vi bilen med Östergötland, säger Erik Envall.

Det finns tolv bilar och de får köra max 1200 mil per sommar.

– Vägombudsmannen i Östergötland har haft bilen halva tiden och kört 600 mil.

Förra året körde duon en sammanlagd sträcka på 700 mil. Ofta brukar de inspektera platserna två gånger, men det blir svårt på de 600 mil som återstår.

– Det kanske bara blir en vända i år. Vi gör så gott vi kan.

Fakta Bästa rastplatsen

Motormännens vägombuds årliga utvärdering av rastplatser är en viktig del i Motormännens trafiksäkerhetsarbete. Bra rastplatser inbjuder till nödvändiga stopp för vila och rekreation. Trötthet vid ratten är en vanlig olycksfaktor nästan att jämföra med olyckor relaterade till alkohol.

Det är inte i första hand skönhetsvärden som är utslagsgivande, utan det som ger pluspoäng i protokollet är tillgänglighetsplanering, utrustning, funktionalitet och skötsel. Rastplatserna måste ha en bra standard så att de verkligen lockar till stopp under långa resor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om