Viktigt reklamera biljettköp i tid

FLY ME. Konkursen efter flygbolaget Fly Me är smärtsamt kännbar för de tusentals resenärer som hunnit boka biljetter till både nationella och internationella resmål. Bankerna får dagligen flera samtal från oroade människor som undrar om det finns någon chans att få tillbaka sina pengar.

Piteå2007-03-07 00:00
Om man har betalat sina biljetter kontant är chanserna mycket små att få tillbaka sina pengar och man får vända sig till konkursbolaget med sin fordran. Eftersom kunderna har köpt flygstolar och inte hela paketresor gäller inte den statliga resegarantin. Vid konkurs gäller inte heller det avbeställningsskydd och den rese- och olycksfallsförsäkring som finns i betalkortet. Den enda chansen är om man har handlat med kreditkort, då konsumentkreditlagen gäller.

- Vi har tagit emot ett 30-tal reklamationer hittills i Piteå, säger Tiina Smeder, informationschef för Sparbanken Nord.

De senaste dagarna har bankens telefonkundtjänst mottagit betydligt fler samtal än vanligt.

- Det är väldigt många oroliga och förtvivlade resenärer som hört av sig.

Genom banken får man
reklamationsblanketter som ska fyllas i. En kopia på biljetten, på köpet och en bokningsbekräftelse ska bifogas. Tiina Smeder poängterar att banken inte kan lova något, men understryker att det är viktigt att reklamationen lämnas in i tid.

- Banken har 120 dagar på sig att reklamera köp, och vi vill hjälpa kunderna så gott det går, säger hon.

Rykten om stoppade betalningar

Även Handelsbankens kontor har haft bråda dagar. Enligt en av de anställda har ett 20-tal reklamationer redan gjorts. På Piteåkontoret vill man att de som hör av sig kommer in på banken så att de anställda kan hjälpa till och få originalsignaturer på de nödvändiga papperen. Samma svar ger SEB.

Rykten har florerat om att Handelsbanken i ett tidigt skede stoppade betalningar från att dras från resenärers konton. Detta ska ha skett redan innan konkursen blev offentlig, ett påstående som dock inte är sant, säger Björn Torsteinsrud, rörelsechef för Handelsbanken Västsverige som hanterade internetköpen åt Fly Me.

- Alla pengar som betalades in till och med konkursen på fredagen gick in på bolagets konton, något annat stämmer inte, konstaterar han.

Efterlyser lagändring

Researrangören Apollo gick under tisdagen ut med ett pressmeddelande där de efterlyste en lagändring. Pär Kjellin, chef för Apollo Sverige, anser att det är hög tid att låta resegarantin omfatta även de resenärer som bara köper flygbiljetter, inte enbart de som köper biljetter från researrangörer.

Apollo är en av dem som köpt kapacitet av Fly Me för resor utomlands. Deras resenärer drabbas inte av konkursen eftersom de kan erbjuda alternativa resor genom den statliga resegarantin, som omfattar paketresor.

"Allt fler resenärer paketerar sina egna resor. Förändringar av verkligheten kräver att också lagstiftningen gör det och anpassas till de nya förutsättningarna ... Det är inte längre researrangörerna som ska betraktas som riskbolag."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om