"Viktigt komma igång med bygget"

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, tror att spaden borde kunna sättas i jorden under 2018. Helt säker är han på regeringens löfte om byggstart.–  Löftet inför valet var att börja bygga under innevarande mandatperiod.

Infrastrukturminister Anna Johansson ändrar sig i frågan om byggstart av Norrbotniabanan. Nu säger hon att det troligen sker våren 2018.

Infrastrukturminister Anna Johansson ändrar sig i frågan om byggstart av Norrbotniabanan. Nu säger hon att det troligen sker våren 2018.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

PITEÅ2015-04-09 09:57

Piteå-Tidningen berättade i onsdagens tidning om de satsningar på järnvägen som kommer att göras de närmaste åren. Under den interpellationsdebatt som hölls dök frågan om Norrbotniabanan upp. Stefan Löfvén svarade då att regeringen skulle återkomma med vilka banor det skulle satsas på.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger att hon vid ett flertal gånger meddelat att regeringen arbetar för en byggstart under nästa mandatperiod.

Hålla uppe takten

– Men det får gärna bli under 2018 om möjligt. Just för att hålla uppe takten i projektet tillstyrkte regeringen Norrbotniabanans ansökan till EU-fonden för ett sammanlänkat Europa. Om det är möjligt att tidigarelägga byggstart till innevarande mandatperiod är det självklart positivt, men inget vi kan räkna med i dagsläget säger hon.

Anna Johansson lyfter fram att planering av projektet, liksom finansiering, måste få ta den tid som behövs för att bli klar.

Planering

Måste man inte komma igång senast 2018 för att kunna nytta bidraget från EU?

– Det Norrbotniabanan har ansökt om i EU-kommissionens fond för ett sammanlänkat Europa är medel för järnvägsplan och Miljökonsekvensbedömning (MKB). Om man beviljas ekonomiskt stöd från fonden kan det ganska snart omsättas i arbete. Det handlar alltså om resurser för planering, inte för byggnation.

Högprioriterat

Vad är regeringens inställning till byggandet av Norrbotniabanan?

– Regeringen högprioriterar järnvägen, såväl underhåll av befintliga banor som nybyggnation. Nyligen presenterades en miljardsatsning på underhållet, därtill vill regeringen bygga ut höghastighetståg och starta bygget av Norrbotniabanan så snart som möjligt.

Har regeringen på något sätt ändrat den inställningen?

– Nej.

Svårt stoppa bygge

Gusten Granström har förståelse och vet att planeringen av en Norrbotniabana tar tid. Han lägger fram ett tänkbart scenario:

– Om vi till sommaren skulle få ett positivt besked från EU om att de bidrar med finansiering så skulle man i den bästa av världar kunna börja planera vid årsskiftet 2015/2016. Jag uppskattar att en planering tar mellan två och tre år, vilket tar oss till 2018/2019, säger han och tillägger att det är mycket som ska göras vid ett positivt besked, såsom att rigga en organisation.

Han poängterar också att det i samråd över en ny järnväg ofta kommer in överklaganden och annat som tar tid att avhandla.

– Det är jätteviktigt att komma igång och fysiskt bygga. Skulle det bli förändringar i regeringsmakten är det lättare att stopp en planering än att skicka hem grävmaskiner som är igång och jobbar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!