Viktig pusselbit för Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en viktig delsträcka i det europeiska stamnätet som ska vara klart 2030. Så resonerar EU när den ger tummen upp för stomnätet. Därmed är en 30-procentig delfinansiering av järnvägen i hamn.

PITEÅ2013-11-19 14:14

Beskedet från EU ses av ansvariga i Norrbotniabanegruppen som ett oerhört viktigt ställningstagande.

– EU:s beslut gör att ännu en pusselbit för finansieringen faller på plats, säger Gusten Granström, VD, Norrbotniabanan AB

Beskedet kom efter Europaparlamentets plenarsammanträde på tisdagen.

Då antogs det omarbetade förslaget till det Europeiska transportnätet TEN-T och till Fonden för ett sammanlänkat Europa.

Delsträcka

I beslutet ingår prioriteringen av ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät, Core Network, dit största delen av den europeiska finansieringen styrs. I detta stomnät ingår Botniska korridoren som sträcker sig längs både den svenska och finska sidan av Bottniska viken. Och i den Botniska korridoren utgör den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Luleå och Umeå en delsträcka.

– EU:s beslut innebär rent konkret att de är beredda att stå för upp till 30 procent av kostnaden för bygget av Norrbotniabanan. I praktiken innebär det drygt sju miljarder kronor, säger Gusten Granström.

– Beslutet innebär också att NBBAB på nytt kommer att gå in med en ansökan om EU-finansiering och för regeringen blir det ännu viktigare att tillsätta en förhandlingsperson för projektet.

Bättre besked än det här kan det knappast bli, enligt vd:n.

– Tillsammans med regionens erbjudande till finansiering är detta ett gyllene tillfälle att sätta spaden i jorden för för projektet, säger Granström.

Fakta Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är ett samhällekonomiskt projekt som sägs sänka transportkostnaderna, öka kapaciteten, halvera restider och minska koldioxidutsläppen med 80 000 ton per år.

En av de största nyttorna med Norrbotniabanan anges vara ökad effektivitet för godstransporterna.

Basindustrin i norra Sverige står för betydande inkomster till Sverige och är en motor för svenskt näringsliv. 2010 drog exporten av skogs- och mineralvaror in 125 miljarder kronor netto till landet varav en stor del kom från norra Sverige.

92 procent av all järnmalm som utvinns i EU kommer från gruvor i Norrbotten. Sverige, med Boliden i spetsen, är också ledande i Europa när det gäller att utvinna guld.

Dessutom är Sverige tvåa i Europa på silver, zink, koppar och bly. De flesta av Sveriges gruvor ligger i norra Norrland.

Ett exempel på de tunga transporterna är att LKAB:s största kund SSAB, varje dag, skickar stål motsvarande ett Eiffeltorn på Stambanan genom övre Norrland mellan Luleå och Borlänge.

Den intensiva investeringstakten i norr har gjort att Norrbotten gått om Stockholm när det gäller BRP per sysselsatt och ligger nu i topp i landet.

Källa: Norrbotniabanan AB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!