Beskedet från EU ses av ansvariga i Norrbotniabanegruppen som ett oerhört viktigt ställningstagande.
– EU:s beslut gör att ännu en pusselbit för finansieringen faller på plats, säger Gusten Granström, VD, Norrbotniabanan AB
Beskedet kom efter Europaparlamentets plenarsammanträde på tisdagen.
Då antogs det omarbetade förslaget till det Europeiska transportnätet TEN-T och till Fonden för ett sammanlänkat Europa.
Delsträcka
I beslutet ingår prioriteringen av ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät, Core Network, dit största delen av den europeiska finansieringen styrs. I detta stomnät ingår Botniska korridoren som sträcker sig längs både den svenska och finska sidan av Bottniska viken. Och i den Botniska korridoren utgör den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Luleå och Umeå en delsträcka.
– EU:s beslut innebär rent konkret att de är beredda att stå för upp till 30 procent av kostnaden för bygget av Norrbotniabanan. I praktiken innebär det drygt sju miljarder kronor, säger Gusten Granström.
– Beslutet innebär också att NBBAB på nytt kommer att gå in med en ansökan om EU-finansiering och för regeringen blir det ännu viktigare att tillsätta en förhandlingsperson för projektet.
Bättre besked än det här kan det knappast bli, enligt vd:n.
– Tillsammans med regionens erbjudande till finansiering är detta ett gyllene tillfälle att sätta spaden i jorden för för projektet, säger Granström.