När PT besöker Börjessons gummiverkstad på backenområdet är det lugnt i verkstaden. Henrik Andersson, ägare, berättar att allting är förskjutet tre veckor framåt jämfört med förra året.
– Vi kommer få slita som djur när det väl drar igång. Det kommer troligen bli lite kalabalik så vi har extrapersonal att kalla in, säger han.
– Folk tror de bryter mot lagen om de kör med dubbdäck efter den 15 april, men så är det ju inte om det råder vinterväglag. Man får se till hur vädret är och ha inte panik med att byta till sommardäck. Många vill gärna byta vinterdäck så sent som möjligt och sommardäck så tidigt som möjligt och det är ju det sämsta tänket sett till säkerheten, säger Henrik Andersson.
Polisen i Norrbotten har inte sett att många bytt till sommardäck än. Det råder stor variation i länet sett till vädret.
– Vi bor ju i ett avlångt land och vi ser gärna att man här i norr behåller vinterdäcken på lite längre. Vi är inte stenhårda nu i skiftet mellan vinter och sommardäck men framme i maj om det råder gott väglag, då ser vi hårdare på däcken. Med ett vinterdäck har du inte lika bra egenskaper när det kommer till att bromsa och stanna på asfalt som med ett sommardäck, säger Niclas Ekbom, gruppchef vid trafikpolisen i Luleå.
Niclas Ekbom poängterar också att det är viktigt att tänka på mönsterdjupet.
– Enligt lag är 1,6 millimeter godkänt på sommardäck men det är ganska lite, så redan vid 3 millimeter kanske man ska överväga att införskaffa nya. Viktigt är också att kontrollera lufttrycket när man byter däck. Vi ser ofta att många kör med för lite luft i däcken, vilket gör att däcket slits onödigt mycket och då kan det lättare leda till punktering. Det är viktigt också att kontrollera sina hjulbultar så man inte tappar sina däck, säger han.
– Det mest förrädiska denna tid på året är frosthalkan som kommer under morgonen och sena kvällar. Det är såklart ett eget avvägande när man vill byta till sommardäck, men sunt förnuft måste få råda, säger Niclas Ekbom.