Thomas Höglund kör Shorelinks långtradare med virkeslaster från SCA Timber till Piteå hamn. Han har varit med i Hamnarbetareförbundet sedan 1978 då han började arbeta för dåvarande Stuveribolaget. Han har varit regionalt skyddsombud och ordförande för hamnarbetarfacket i Bottenviken. Nu är han inne på fjärde året som ledamot i Hamnarbetareförbundets centrala styrelse.
Tidigare hade facket lokalt avtal med Shorelink som lossar och lastar i hamnarna i Skellefteå, Piteå och Luleå.
– Men de avtalen har Transportarbetareförbundet tagit över, säger Höglund.
Han underkänner idén om ett hängavtal.
– Vi får de fackliga rättigheterna som tillgång till lokal, fackligt arbete på arbetstid och att ha skyddsombud. Men vi får inte påverka några avtal. Vi får ingen förhandlingsrätt, vi hamnar i baksätet, säger Höglund.
Han stödjer det varsel som lagts.
– Vi är det enda demokratiska facket i Sverige där medlemmarna får säga sitt och 84 procent av medlemmarna i avdelningarna har röstat för stridsåtgärder, säger han.
Han är också betänksam till att det tillsatt en medlare som i Uppdrag granskning föreslagit att Hamnarbetareförbundet bör läggas ned och uppgå i Transport.
– Där skulle vi käka upp Transport inifrån, säger Thomas Höglund, som kräver att Hamnarbetareförbundet får teckna kollektivavtal.
För Piteå omfattar varslet övertid och nyanställningar men transporterna från Smurfit Kappa påverkas inte eftersom Shorelink har fått dispens.
Shorelink vill inte göra något uttalande kring konflikten.