"Vi begick flera misstag"

Hemtjänsten erkänner misstagen och ser över sina bristande rutiner.
– Det är allvarligt att vi inte meddelar att vi inte kan utföra uppdraget, säger Ellenor Sundström, chef för hemtjänst och hemsjukvård i Piteå kom

Ellenor Sundström, verksamhetschef för vård i hemmet, och kvalitetscontroller Eva Börjesson Öman förklarar att de allvarliga bristerna berodde på kommunikationsproblem. ”Det är jätteolyckligt”, säger Ellenor Sundström.

Ellenor Sundström, verksamhetschef för vård i hemmet, och kvalitetscontroller Eva Börjesson Öman förklarar att de allvarliga bristerna berodde på kommunikationsproblem. ”Det är jätteolyckligt”, säger Ellenor Sundström.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2014-12-19 21:38

Enligt biståndshandläggarens anmälan har hemtjänstens brister inneburit en fara för kvinnans liv. Ellenor Sundström erkänner att hemtjänsten har begått allvarliga misstag.

– Vårt största misstag är att vi inte meddelar direkt att vi inte blir insläppta, det skulle hemtjänstchefen som jobbade då ha gjort, säger hon.

Hur kunde det bli så?

– De som jobbade kan inte ha förstått hur allvarligt det var.

Ingen nyckel

Enligt Ellenor Sundström var det också försvårande att hemtjänstpersonalen inte fick någon nyckel till den svårt sjuka kvinnan redan från början.

– Av olyckliga omständigheter fick vi inte det. Om vi ska kunna utföra uppdraget måste vi ta oss in i bostaden. I vanliga fall har vi nycklar till personer med larm eller fysiska handikapp, men det här ärendet är lite svårare.

"Farit illa"

Kvinnan blev utan mat och vatten i fyra dygn och verksamhetschefen ber om ursäkt för misstagen som ledde till de allvarliga konsekvenserna.

– Det är jättedåligt. Hon har farit illa och det kan jag bara beklaga. Vi har försökt stärka upp våra rutiner så att det inte ska hända igen.

Kommunikationbrist

Socialtjänsten har gjort en utredning för att hitta orsakerna till den allvarliga avvikelsen. Enligt kvalitetscontrollern Eva Börjesson Öman rör det sig inte om något systemfel och hon lägger inte någon skuld på hemtjänstpersonalen som besökte kvinnan.

– Det är ingen enskild individ som har missat att återrapportera. Det handlar mer om att kommunikationen mellan hemtjänstchefen och biståndshandläggaren inte har fungerat.

Ny nyckelhantering

Tillbudet har också lett till att rutinerna för nyckelhantering ses över.

– Det får inte bli att man får ett uppdrag, men att det stupar på att man inte har åtkomst till nyckel så att man inte kommer sig in i bostaden.

Efter årsskiftet ska Socialnämnden besluta om de ska gå vidare med en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om