Christina Vikström är enhetschef vid Piteå hälsocentral. Hon berättar att man där har enorma problem och telefonkaos efter påskhelgen.
– I och med en långhelg finns det ju redan där ett uppdämt behov och det är många som ringer för att få rådgivning i hälso- och sjukvårdsfrågor, men lägg till det 200–250 samtal från människor som vill boka en vaccintid, något som vi inte alls kan hjälpa till med, då blir det kaos, säger Vikström.
Enhetschefen menar att alldeles oavsett hur många som avsätts för att svara i telefon så räcker det inte för att klara anstormningen.
Vaccinationen mot covid-19 är i Norrbotten nu inne i fas 2, vilket innebär att alla som är 65 år eller äldre ska vaccineras – men brev med erbjudande om vaccin går först ut till de som är 70 år och äldre.
– Många dyker då också upp här på hälsocentralen och är irriterade över att de inte fått något brev eller för att det tar för lång tid innan de blir uppringda, berättar Vikström.
Patienterna tycker att deras hälsocentral ska ordna saken – och "varför inte hämta en spruta och göra bort det, nu då jag ändå är här?"
– Men vi har inget vaccin och vi kan inte boka vaccintid heller, förtydligar Vikström.
Situationen är densamma vid alla hälsocentraler som då inte kan utföra det de egentligen ska göra.
Är man 65 år eller äldre bokar man vaccintid med elegitimation via 1177.se eller via telefon till 010–452 63 03. Gäller det generella frågor ringer man 113 13.