Nolias vd Tommy Abrahamssom kom Nolia AB i mars 2014. Tidigare har han varit företagsrådgivare vid Swedbank och även arbetat med att bygga upp skidföretaget Skistars varumärke Skistar vacation club
Efter 4,5 år går han nu vidare. I september blir han vd för klädföretaget Tobe i Hammerdal i Jämtland. Företaget tillverkar bland annat stylade snöskoterkläder.
– Jag kom till Nolia med uppdrag att förnya bolaget och det har vi gjort. Säljavdelningen jobbbar nu mer själständigt. Medarbetarna där har stort inflytande hur de arbetar vilket har resulterat i bättre resultat. Vi har också skapat en helt ny marknadsavdelning som leds av Johanna Blylod. Allt är på plats och nu ska saker och ting finjusteras, säger Abrahamsson.
Han uppger att under hösten kommer han att arbeta parallellt med tillförordnade vd:n Jonas Dahlberg, som är mässchef i Umeå.
– Sedan inleds rekrytering av vd i slutet av augusti, förklarar Tommy Abrahamsson, som just nu ser fram emot ytterligare upplaga av Stora Nolia i Piteå.
– Det kommer att bli jättespännande. Mässan är slutsåld. Vi har fått möblera om en del av mässan utomhus på grund av fotbollshallen så det blir en liten annan layout, säger han.
Abrhamsson nämner ett par intressanta objekt som besökarna kan ta del av. Ett är skafferiet i mathallen, ett annat den jakt- och fiskekoja som satts upp där det ska hållas föreläsningar.
I år har Nolia beslutat att underlätta och göra det billigare att besöka mässan.
– Vi har infört ett armband som kostar 150 kronor och på det kan man besöka mässans alla dagar. Vi har märkt att folk gärna vill gå två dagar, nu kan de gå hela veckan till ett pris, säger den avgående vd:n.
Förra året omsatte Nolia AB 63 miljoner kronor med 1,9 miljoner kronor i negativt resultat.
– Lönsamheten har gått ned under ett par år och det beror på att vi gjort omfattande investeringar i bland annat data och IT. Men i år går vi mot ett positivt resultat och prognosen för 2019 ser också bra ut, säger han.
Han förklarar också att under hela 2015 och halva 2016 fick mässbolaget stänga anläggningen i Umeå på grund av en omfattande vattenskada. Det kostade pengar, men Nolia kunde ändå genomföra Stora Nolia-mässan sommaren 2015.
– Vi löste det genom att bygga korridorer och skärma av delar av området, säger Tommy Abrahamsson.