Växer geografiskt efter 151 år som lokal aktör

MARKNAD. Efter 151 år som strikt lokal aktör utökar Piteortens försäkringsbolag sin geografiska marknad.- Vi siktar in oss på Boden och Luleå till att börja med. Men den nya koncessionen gäller hela länet, säger Håkan Östmalm.

Piteå2007-04-04 00:00
Den 6 juli 1856 bildades Piteå socken brandstods-committe. Det blev grunden till Piteortens försäkringsbolag som under 2006 firade 150-årsjubileum.

Marknaden var tidigare begränsad till Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur och Arjeplogs kommuner. För en tid sedan ansökte emellertid Piteortens försäkringsbolag om koncession att få utöka sitt verksamhetsområde till att gälla hela Norrbotten. Strax efter årsskiftet kom finansinspektionens godkännande.

- Vi börjar med att marknadsföra oss i Fyrkanten. Det känns mest naturligt och logiskt så. Med Boden och Luleå så dubbleras vårt möjliga verksamhetsområde i antal människor räknat, förklarar Östmalm.

Den uppmärksamme har kunnat lägga märke till satsningen i tidningsannonser samt tv- och radioreklam.

- Försäkringsbranschen är en trögrörlig marknad och byte av bolag är ju endast aktuellt för kunderna när den gamla försäkringen förfaller. Vanligtvis en gång per år.

Piteortens utvidgning har tagits emot positivt av de flesta.

- Kundtillströmningen ökar, konstaterar Östmalm, men medger i nästa andetag att det kommer att krävas en hel del marknadsföringsinsatser även fortsättningsvis.

Nyanställning

- Ett varumärke tar tid att bygga upp. Vi är ju inte precis jättekända norr om Rosviksbodarna, skrattar han.

Utöver direktreklamen har Piteortens försäkringsbolag även egna säljare och ett antal fritidsombud som jobbar för att vinna marknadsandelar. Bästa säljargumentet är, som förut, närheten till kunderna.

- Den som ringer oss behöver aldrig använda av stjärna eller fyrkant på telefonen.

Satsningen på ett utökat geografiskt verksamhetsområde har redan resulterat i att ytterligare en person anställts på administrationen. På sikt kan det bli fler.

Trygghet

- I ett längre perspektiv, om försäljningen går bra, så är det ju inte helt otänkbart med ett kontor i Boden eller Luleå.

Den nya koncessionen bidrar också till en viss långsiktig trygghet.

- Eftersom vi tidigare varit så begränsade geografiskt har vi också varit ganska utsatta när andra bolag kört riktade kampanjer i vårt område. Den nya koncessionen gör oss mindre sårbara.

I dagsläget är det inte aktuellt med marknadsföring i övriga länet, exempelvis Kiruna och Gällivare.

- Vi vill kunna ge god service. Det blir svårare ju längre bort våra kunder befinner sig. Därför har vi valt att skynda långsamt.

Vinst trots skador

Trots sex totalbränder, det värsta skadeåret i bolagets historia, pekar prognosen på att Piteorten gör en vinst för 2006 på cirka fem miljoner kronor. I bolaget finns sedan tidigare tillgångar på mellan 130 och 140 miljoner kronor. Företaget får med den nya tjänsten nio anställda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om