Marknaden var tidigare begränsad till Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur och Arjeplogs kommuner. För en tid sedan ansökte emellertid Piteortens försäkringsbolag om koncession att få utöka sitt verksamhetsområde till att gälla hela Norrbotten. Strax efter årsskiftet kom finansinspektionens godkännande.
- Vi börjar med att marknadsföra oss i Fyrkanten. Det känns mest naturligt och logiskt så. Med Boden och Luleå så dubbleras vårt möjliga verksamhetsområde i antal människor räknat, förklarar Östmalm.
Den uppmärksamme har kunnat lägga märke till satsningen i tidningsannonser samt tv- och radioreklam.
- Försäkringsbranschen är en trögrörlig marknad och byte av bolag är ju endast aktuellt för kunderna när den gamla försäkringen förfaller. Vanligtvis en gång per år.
Piteortens utvidgning har tagits emot positivt av de flesta.
- Kundtillströmningen ökar, konstaterar Östmalm, men medger i nästa andetag att det kommer att krävas en hel del marknadsföringsinsatser även fortsättningsvis.
Nyanställning
- Ett varumärke tar tid att bygga upp. Vi är ju inte precis jättekända norr om Rosviksbodarna, skrattar han.Utöver direktreklamen har Piteortens försäkringsbolag även egna säljare och ett antal fritidsombud som jobbar för att vinna marknadsandelar. Bästa säljargumentet är, som förut, närheten till kunderna.
- Den som ringer oss behöver aldrig använda av stjärna eller fyrkant på telefonen.
Satsningen på ett utökat geografiskt verksamhetsområde har redan resulterat i att ytterligare en person anställts på administrationen. På sikt kan det bli fler.
Trygghet
- I ett längre perspektiv, om försäljningen går bra, så är det ju inte helt otänkbart med ett kontor i Boden eller Luleå.Den nya koncessionen bidrar också till en viss långsiktig trygghet.
- Eftersom vi tidigare varit så begränsade geografiskt har vi också varit ganska utsatta när andra bolag kört riktade kampanjer i vårt område. Den nya koncessionen gör oss mindre sårbara.
I dagsläget är det inte aktuellt med marknadsföring i övriga länet, exempelvis Kiruna och Gällivare.
- Vi vill kunna ge god service. Det blir svårare ju längre bort våra kunder befinner sig. Därför har vi valt att skynda långsamt.