2011 öppnade företaget verksamhet vid Norra hamnen. Affärsidén var och är att sälja båtar, spa, pooler och vattenskotrar. Dessutom sköter de marinan.
2015 beslöt företaget att utöka konceptet med franska mopedbilar.
– Vi ville tillföra åretrunt-produkter och fick kontakt med Dealy i Sverige. De importerar bland annat aluminiumbåtar och mopedbilar, säger Stephan Berglund, delägare i Piteå marin och maskin.
Han säger att försäljningen av den lilla bil som kan köras av en 15-åring med traktorkort och som går maximalt 45 kilometer i timmen, har exploderat i Sverige.
– Vi har tagit in Ligier, Microcar och Axiam, säger Stephan Berglund.
De är de största märkena i Europa. Ligier tillverkar 2 800 bilar per år. De två andra märkena görs i 2 400 exemplar per år.
Bilarna har dieselmotorer som drar från 0,25 till 0,35 liter per mil och är automatväxlade. Piteås ungdomar har lockats av de bilar som kan köras även på vintern eftersom de numera har acceptabel värme, samt motorvärmare och kupéuttag.
– Det blir allt vanligare att köra mopedbil i Norrland. 2015 såldes det 25 bilar i Sundsvall, förra året växte det till 95, säger Stephan Berglund.
Han säger att försäljningen för Piteå marin och maskin varit okej.
– Vi sålde tio bilar under 2015. Förra året ökade det till tjugo och vi räknar med minst lika många i år, säger Stephan Berglund.
Bilarna kostar mellan 104 900 kronor och 169 000 kronor.
Dyrt för en 15-åring?
– Jo men mopedbilar har en extremt bra eftermarknad. Priset på begagnat är högt, säger Stephan Berglund, som pekar på att gynnsam ränta och förmånliga avbetalningssystem gör att folk inte drar sig för att investera.