Ulrika Nilsson tecknar en ljus bild av vad som händer kring Piteå hamn. Småbåtshamnen är förflyttad nära Bondökanalen. Det har gjort att hamnbolaget kunnat smälla till med den 100 meter långa kajutbyggnaden som är kostnadsberäknad till 140 miljoner kronor, varav hälften är EU-medel.
– Det ger en kajplats till. Med oljehamnen inräknat får vi fem kajplatser. Vi bygger också om en ro-ro ramp för lastningen av kraftliner så rampen kan nyttjas bättre, säger Ulrika Nilsson.
Just nu investerar också hamnen i nya större lagringsytor för gods.
Fortfarande står skogsrelaterade produkter för den mesta ut- och inskeppningen. Den är 80 procent av all hantering.
– Containertransporterna som bland annat rymmer sågade trävaror ökar. Skeppningen av bilar omfattar cirka 10 000 fordon per år, säger vd:n.
Grannen Sunpines ökade produktion av talloljediesel och harts gynnar hamnen. Inskeppningen av råvara och utskeppning av bland annat talldieseln till Preem i Göteborg ökar, liksom transporterna av vindkraft eftersom Enercon fortsätter satsningen i Markbygden.
Ulrika Nilsson säger att just nu ligger sjöfartsvolymerna på nära 1,8 miljoner ton per år, inräknat den trafik som går till Sandholmen ovanför Pitsundet.
– Av det står vi för 1,6 miljoner ton. Fortsätter trenden kommer vi att ligga på två miljoner ton före 2021, säger Ulrika Nilsson.
Hamnen tar emot 350–370 fartyg per år.
– Antalet fartyg ökar inte. Trenden är att det kommer allt större fartyg som därmed kan ta större godsvolymer. Fartygen nyttjas bättre, konstaterar Nilsson.
Hon säger att när kajutbyggnaden är klar år 2020 kommer hamnen att göra en ordenlig satsning på att skapa nya logistikflöden och hitta nya affärer. Och apropå det tar vd:n upp Piteå kommuns satsning på den intilliggande "Grängestomten" som exploateras för andra gången. När aluminiumverket var på gång under 1980-talet lade kommunpolitkerna cirka en miljon kronor i marken. Nu satsar Piteå kommun återigen skattemedel för att göra det möjligt för företag att både hyra, och bygga egna industrilokaler.
– Detta har potential att bli ett bra område. Jag hoppas att Piteå kommun tänker till vilken resurs som finns i hamnen. Vi ser gärna industrier som vill nyttja sjöfarten, är Ulrika Nilssons besked till kommunalråden Stenberg och Lundkvist.
Före bygget av Lindbäcks nya fabrik hade företaget idé om att skeppa de moduler som finns. Så blev det inte. Kalkylerna svek den tanken. Men Ulrika Nilsson har inte gett upp.
– Det finns en potential för Lindbäcks och vi har en fortsatt dialog med dem. Den är bra och präglas av öppenhet.