Vattenprover avslöjar oljespillet

Miljöföroreningarna runt Munksund 5 är petroleum. Det bekräftar nyligen analyserade vattenprover.

Långt där nere ligger en sjunken bogserare på nio meters djup och förorenar Piteälven med oljespill.

Långt där nere ligger en sjunken bogserare på nio meters djup och förorenar Piteälven med oljespill.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-09-04 20:54

Ulf Lindén ger båtskjuts från marinan i Storfors, ut över Inrefjärden i Piteälven, med sikte mot den lilla vita plastdunk som guppar stilla på vattnet.

Där nere på nio meters djup vilar 20 meter stålskrov och flera tusen liter tjockolja – resterna efter den gamla bogserbåten.

– Nog vore det bra att få upp vraket. Till och från syns blanka fläckar av misstänkt oljespill i vattnet och lukten av gammelolja berättar en del när man passerar platsen, säger Ulf Lindén.

Det var på kvällen den 15 juli i år som räddningstjänsten i Piteå fick larm om en 20–30 kvadratmeter stor oljefläck i vattnet nedströms Bergsviks- och Öholmabron.

Missfärgningen observerades av privatpersoner i anslutning till den sjunkna bogserbåten.

”Fläcken har inte varit stor nog för att kunna bekämpas, dessutom har den observerats i lätt strömmande vatten”, berättade räddningschef Torbjörn Johansson den gången i PT.

Men vattenprover togs, som förmedlades till kommunens miljöföreträdare, som i sin tur skickade dem vidare för analys hos Synlab Analytics & Service i Umeå.

Nu har svaret kommit: ”Mönstret tyder på att provet sannolikt består av två petroleumprodukter”, skriver den analysansvarige Thomas Sundén.

Det ursprungliga vattenprovet var dock inte inhämtat i tillräcklig riklig mängd för att Synlab ska kunna ge några exakta slutsatser om föroreningen.

Man skriver. ”Det finns alifatiska utslag i provet med ett tyngdpunktsintervall mellan C10–C29”.

Det betyder, enkelt förklarat, att det sannolikt inte rör sig om bensin eller diesel, utan snarare bunker– eller tjockolja.

”Mönstret stämmer ej överens med någon vanlig petroleumprodukt och kan därför ej identifieras närmare”, står det angivet i rapporten från Synlab.

Miljöföroreningen är med andra ord bekräftad, däremot inte omfattningen eller det exakta varuslaget.

Men högst sannolikt finns orsaken där nere på botten sedan 54 år tillbaka.

Efter all nyhetsrapportering i sommar om förlisningen har en rad observationer ringts/mailats in till PT, om synliga oljefläckar i området, ”oljebubblor” och lukter som starkt förknippas med drivmedel.

Det har också klargjorts, via personliga minnesbilder och dokumentation, att båtvraket har kvar mellan 5 000–6 000 liter tjockolja i tankarna.

Tisdag förra veckan hölls en träff mellan Mikael Ferm, Piteå kommuns enhetschef på miljösidan, och SCAs företrädare, fabrikschefen Jens Rieglert och tekniske chefen i miljöfrågor Anders Kyösti.

SCA har startat en egen intern utredning rörande bogserbåten och dess öde, eftersom SCA i Munksund en gång var ägare till båten.

Två år efter haveriet sålde SCA vraket till en privatperson för 100 kronor och därefter har olika ägare kommit och gått genom åren – vilket PT rapporterat om.

– När SCA är klar med sin internutredning har de lovat återkomma med en anlys om hur man ser på ansvarsfrågan och eventuella insatser, säger Mikael Ferm.

Munksund 5

Byggd i Holland 1910 för att hamna i Munksund 1913.

Bogserade timmer för ägaren SCAs räkning under flera decennier.

Sjönk i Piteälven i mars 1964.

Två år efter haveriet sålde SCA vraket till en privatperson för 100 kronor.

I dag finns det ingen känd ägare till båten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!