Vässade för fint bemötande

100 anställda vid Piteås hotell– och campinganläggningar har vässats inför sommarsäsongen för att ge gästerna ett fint bemötande.

BRA BETYG. Helene B Röckner vid Destination Piteå berömmer de anställda vid boendeanläggningarna. "De är bra ambassadörer". (Arkivbild)

BRA BETYG. Helene B Röckner vid Destination Piteå berömmer de anställda vid boendeanläggningarna. "De är bra ambassadörer". (Arkivbild)

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2017-06-20 05:00

– De som arbetar vid boendeanläggningarna är inte dåliga på värdskap. Men det kommer hela tiden nya anställda som behöver utbildning, säger Helene B Röckner vid Destination Piteå.

Därför har 100 anställda vid Piteås boendeanläggningar utbildats under vintern och våren i värdskap. De har deltagit i en fyra timmar lång workshop med David Wellborg vid Destination Piteå som handledare.

– Han har god kunskap i bemötande eftersom han arbetat vid femstjärniga hotell runt om i världen, säger Helene B Röckner.

Förutom workshopen har deltagarna utbildats via datorn där de gått igenom tre områden: vad är värdskap, kunskap om regionen och vad vet du om Piteå?

Utbildningen är en del i det EU-projekt benämnt Destination capacity building som pågått sedan 2015 där alla boendeanställda inom området Swedish Lapland deltagit. EU-projektet med en budget på 150 miljoner kronor omfattar tre delar: destinationsutveckling, affärsutveckling och marknadsutveckling. Det avslutas i december.

Förutom anställda inom boendenäringen har ett 30-tal förare vid Piteå taxi trimmats i konsten att ge folk gott bemötande.

– De har varit på ett informationsmöte där de fått en ny Piteåguide som vi tryckt upp. Den är i fickformat och ska delas ut till besökarna, säger Röckner.

Hon upplyser också om att fjolårets grej där bilägarna får stripa sina bilar med en Piteådekal, återupprepas på Backcity på onsdagskvällen.

– Förra året tryckte vi upp 1 500 dekaler. De tog slut. Piteborna är bra ambassadörer, säger Helene B Röckner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om