Vårväder ger tungaarbetsdagar

Upp med bilen. Av med däcken. På med de nya. Det händer mycket hos bilverkstäderna när våren och lagen kräver sommardäck. Ett vårtecken som ger de anställda långa dagar med mycket slit.

Läslusten i fokus när biblioteken under hela nästa vecka firar världsbokdagen. Karin Wikström och Gun Hellander och den övriga personalen på biblioteket i Arvidsjaur ordnar då med bland annat bokkaféer.

Läslusten i fokus när biblioteken under hela nästa vecka firar världsbokdagen. Karin Wikström och Gun Hellander och den övriga personalen på biblioteket i Arvidsjaur ordnar då med bland annat bokkaféer.

Foto: Göran Westerlund, Nyheter i Norr

PITEÅ2009-04-18 06:00
Inne i hallen har fem bilar lyfts upp och vid varje bil byts det däck. Däckbytarnas tomteverkstad kan man tycka men det är ett tungt göra. Nya kärror som gör lyften betydligt enklare finns i verkstäderna, och Claes Öhlund på Müllers Bil visar hur de underlättar arbetet.
- Vi har inte hållit på med däck så länge så vi har inte hunnit slita ut oss, skrattar han.
Runt en svart Volkswagen springer Tomas Lindberg. Han har jobbat här i fyra år och varit med under alla däckbytessäsonger under den tiden. Han berättar att det är skönt varje år när det är slut. Under arbetsdagarna så känner han ingenting, men på kvällen är han rejält trött.
Vill få medvetna
April är den tid då de flesta vinterdäcken byts ut. Under den tiden i år kommer Arbetsmiljöverket göra inspektioner på däckverkstäder runt om i hela landet. De tunga lyften (ett däck väger i snitt 17 kilo) är vardag i verkstadsmiljöerna.Verket vill få företagen att bli medvetna om problemen och åtgära de ergonomiska riskerna med lyften.
- Jag har mycket problem med ryggen, det är ett rätt så slitsamt jobb, berättar Tomas Lindberg.
På AE däckcenter finns det heller ingen tid för vila. Anders Eriksson och hans två anställda byter däck på 30 till 50 bilar om dagen. De förbereder sig också som bäst för en flytt in till stan. Anders Eriksson berättar att våren och hösten sammantaget står för 60 procent av omsättningen. Det har varit kaotiskt hela veckan, om än det enligt Eriksson, ännu är för kallt för den riktiga ruschen.
- Det är väldigt temperaturkänsligt. Men våren är ändå lugn och harmonisk jämfört med hösten då det brinner i knutarna när snön kommer, tycker han.
Däcken får stanna
De första som kommer för att byta är de som har väntat hela vintern. Den som tycker om att hålla sina bilar glänsande rena och snygga. Andra dröjer gärna för att vänta ut vädret, vilket gör att det byts och säljs däck en bra bit in i maj.
-  Det vore angenämt om man fick sprida ut det på ytterligare ett par veckor, tycker ändå Anders Eriksson.
Sedan ett par år tillbaka erbjuder många firmor så kallade däckhotell där kunden får lämna de däck de inte använder. Claes Öhlund på Müllers berättar att man i nuläget har däck till drygt 200 bilar i sitt hotell. Det är inga lyxiga sviter, utan däcken förvaras i containrar utanför. Det kan vara en bra lösning för dem som bor i lägenheter och har dåligt med plats. Även på AE erbjuder man förvaring av däcken, om än i mindre skala.
- Vi hoppas öka i de nya lokalerna. Det är ingen större vinst jämfört med att bara byta däck de kommer hit med, men på vanliga personbilar är det väldigt lågt slitage så det finns inte så mycket att tjäna, säger Anders Eriksson.
Han berättar också att man i rådande kristider har fått titta över vilka däckmärken man tar in. Det är svårt att motivera de dyrare märkena för vanligt folk när budgetvarianterna fungerar bra.
- Det är mer pris än varans namn just nu, säger Anders Eriksson.
Fakta Sommardäck
Från och med första april får man köra med sommardäck även om det finns snö och is kvar på vägarna
När det blir maj måste man köra med sommardäck, om inte vägunderlaget där man kör kräver vinterdäck
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om