Varumärket Piteå under lupp

Hur uppfattas varumärket Piteå av Piteborna? Det vill kommunen ta reda på och har därför skickat ut en enkät till 600 slumpmässigt utvalda Pitebor.

Pitebor tycker till om Piteå som varumärke.

Pitebor tycker till om Piteå som varumärke.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2011-05-06 06:00

Gemenskap, omtanke, hållbar utveckling, innovation eller engagemang. Är det några av de värdeord Piteborna förknippar Piteå med? Den frågan ställer sig Piteå kommun och för att få reda på svaret har man skickat ut en enkät till Pitebor och till Piteåpanelen. Genom att välja olika värdeord som man tycker kännetecknar Piteå vill kommunen ta reda på vad Piteås varumärke står för i dag och vad Piteborna vill att det ska innehålla i framtiden, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

Starka varumärken
Piteå dansar och ler, Pitepalt, Pite havsbad och Piteå summergames är starka varumärken och viktiga delar som bygger Piteås varumärke. Men de är inte valbara ord i varumärkesundersökningen.

- Det ska bli väldigt spännande att se vad de tillfrågade Piteborna svarar. Piteås varumärke är viktigt och det är ju Piteborna som är ambassadörer för sin stad, säger Anna-Lena Pogulis, kommunstrateg.

Enkäten skickas ut i maj och resultatet presenteras i juni.

Fotnot: Piteåpanelen består av en samling Pitebor som får möjlighet att tycka till i olika frågor innan beslut fattas eller innan förslagen utformas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om