Varumärkeschefen: "Absolut skadligt för varumärket"

Experter och allmänhet i hela Sverige rasar mot Piteå kommuns beslut att beröva dövblinda Evelina Lindberg hennes personliga stöd. Piteå kommuns varumärkesansvarige Jörgen Hult medger att den negativa uppmärksamheten skadar Piteås varumärke.

Den negativa uppmärksamheten kring dövblinda Evelina Lindberg är skadlig för Piteå som varumärke. Det anser Jörgen Hult, varumärkesansvarig på Piteå kommun. (Arkivbild)

Den negativa uppmärksamheten kring dövblinda Evelina Lindberg är skadlig för Piteå som varumärke. Det anser Jörgen Hult, varumärkesansvarig på Piteå kommun. (Arkivbild)

Foto: Christoffer Markström

Piteå2023-12-13 05:20

PT har i flera artiklar berättat om hur socialnämnden i Piteå beslutat att dra in dövblinda Evelina Lindbergs personliga stöd. Ärendet har skapat uppmärksamhet i hela Sverige och både experter och allmänhet riktar hård kritik mot kommunens beslut. Jörgen Hult är varumärkesansvarig på Piteå kommun och säger att den negativa uppmärksamheten ärendet gett upphov till skadar bilden av Piteå som varumärke.

– Som varumärkesansvarig kan jag absolut inte uttala mig om det enskilda ärendet som sådant, det skulle vara oerhört olämpligt. Däremot råder det inga tvivel om att den mediala uppmärksamheten är skadlig för varumärket Piteå. Som tjänsteman kan jag bara konstatera att så är fallet och föra det vidare till mina chefer. Sedan får ärendet som sådant hanteras inom berörd förvaltning och av berörda beslutsfattare, säger han.

undefined
Den negativa uppmärksamheten kring dövblinda Evelina Lindberg är skadlig för Piteå som varumärke. Det anser Jörgen Hult, varumärkesansvarig på Piteå kommun. (Arkivbild)

Jörgen Hult säger att varumärkesbyggande är en komplex process som består av många olika delar. Därför är det svårt att veta hur stor skada enskilda ärenden ger upphov till.

– Ett varumärke bygger på allt man associerar med det, både det som är bra och det som är dåligt. Alla enskilda ärenden får därför påverkan på varumärket, och ju större spridning det får desto större påverkan får det. Vi har drabbats tidigare när Uppdrag Granskning bevakat Piteå kommun. I slutet av dagen måste vi jobba vidare med det vi har och belysa det som är bra.

Under många år har Piteå kommun använt sig av kultbandet Euskefeurats och kulturprofilen Ronny Erikssons slogan "Det är hit man kommer när man kommer hem" för att marknadsföra Piteå. Evelina Lindbergs fall har gjort att bandet nu riktar hård kritik mot Piteå kommun och i en insändare i PT tar bandet avstånd från kommunen och deras egen slogan. Jörgen Hult tycker däremot att frasen rymmer med än det som ryms i ett enskilt ärende.

– För mig är ”Det är hit man kommer när man kommer hem” ett stort begrepp som rymmer otroligt mycket. Jag förstår såklart att enskilda ärenden gör att frasen kan uppfattas på olika sätt, men Piteå har överlag väldigt mycket att ge. För mig är Piteå fortfarande dit man kommer när man kommer hem. Det tror jag många står bakom. Sedan är det jättetråkigt med det här ärendet som pågår men det måste berörda politiker och tjänstemän svara för, säger han.

undefined
Kultbandet Euskefeurat riktar hård kritik mot Piteå kommun och tar nu avstånd från sin egen slogan "Det är hit man kommer när man kommer hem", en slogan som även används av Piteå kommun. (Arkivbild)
undefined
Kulturprofilen Ronny Eriksson myntade uttrycket "Det här hit man kommer när man kommer hem" och äger upphovsrätten till Piteå kommuns slogan, en slogan han och Euskefeurat nu tar avstånd ifrån i samband med kommunens behandling av dövblinda Evelina Lindberg. (Arkivbild)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!