Värt att fira?
De kommer ju ändå inte i närheten av de nya tuffa utsläppskrav som ska börja gälla redan 2012.
Och eftersom beslutet är gångbart endast i Sverige så tycks det här med etanol som fordonsbränsle bli en marginell företeelse även i fortsättningen.
Om ens det.
Den svenska etanoldistributören Sekab står nämligen på ruinens brant och enbart kommunala bidrag från några norrlandskommuner räddade härom veckan bolaget från konkurs. Men nu vill Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå avveckla sina intressen i det förlusttyngda bolaget och sälja sina andelar i Sekab. I hopp om att slippa skjuta till mer av skattebetalarnas pengar. Hittills har etanoläventyret kostat dem 630 miljoner kronor.
Problemet är ju att Sekab ännu inte lyckats framställa någon egen prisvärd etanol, vilket ju var avsikten med bolaget, utan importerar fortfarande allt från Brasilien. Nu tänker Sekab dessutom satsa på etanoltillverkning i Afrika, vilket de tre norrlandskommunerna inte alls vill vara med om.
Men tillbaka till EU-beslutet om ännu hårdare miljökrav på bilindustrin. Max 130 gram koldioxid per kilometer är vad som kommer att gälla från 2012. Annars blir det dryga böter för varje gram som överstiger den gränsen.
Till en början ville EU heller inte göra några undantag för bilar som körs på etanol och som ju faktiskt släpper ut mycket mer koldioxid än bensin- och dieseldrivna bilar.
Nu fick svenskarna efter mycket om och men igenom en utsläppsrabatt på 20 procent för bilar som körs på etanol, och det var då jublet bröt ut. Kanske för att de missade att beslutet också innefattar ett tak på max 25 gram. Och eftersom nästan alla svenska E85-bilar släpper ut över 200 gram koldioxid så är ju procentsatsen ointressant - avdraget blir max 25 gram. Då kommer exempelvis en Volvo V70 2,0F ner till 181 gram och en Saab 9-3 BioPower till 197 gram. Alltså långt ifrån EU:s gräns på 130 gram.
Om man i stället väljer samma Volvo med dieselmotor hamnar utsläppen på 157 gram och Saaben kommer ner till 149 gram.
Vi kommer säkert att få se en rusning efter E85-bilar innan miljöbilsrabatten tas bort till årsskiftet, och det kan förstås vara värt att jubla åt. Men sen ...?
Vem kommer att jubla när Sekab tvingas höja literpriset på E85? Och när staten inte längre har råd att låta etanolen vara skattebefriad?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!