Varnar för livsfarlig skoterkörning på spår

Sportlovstider stundar. Då ökar snöskoterkörning i närheten av järnvägen, på banvallar och över spår Det här kan kan leda till allvarliga olyckor. Trafikverket vill av den anledningen uppmärksamma problematiken.

Trafikverket uppmanar skoteråkare att respektera de lagar som gäller och nyttja de lagliga övergångar som gäller vid överfart av järnvägsspår.

Trafikverket uppmanar skoteråkare att respektera de lagar som gäller och nyttja de lagliga övergångar som gäller vid överfart av järnvägsspår.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-03-02 08:10

Det är direkt olagligt att korsa järnvägsspår på andra platser än aviserade.

Detta är de flesta skoteråkare införstådda med.

– Ändå dyker fenomenet upp varje år, konstaterar Fredrik Rosendahl, informatör vid Trafikverket.

Skräckexempel

I sportlovstider ökar problematiken.

– Det brukar bli ett crescendo under påsken, säger Fredrik Rosendahl.

Incidenterna är många och enligt Fredrik Rosendahl kommer många upprörda vittnesmål från lokförare.

– Det handlar om allt från skoterförare som fastnat på spåren och i sista fall lyckats komma loss till att de mött skotrar vid sidan av spåren i järnvägstunnlar, säger han.

Att möta ett tåg i en tunnel som kommer dundrande i 120 kilometer är inte att rekommendera, anser han.

– Dessutom direkt olagligt att köra skoter där.

Fredrik Rosendahl trycker ändå hårt på problematiken där skoteråkare väljer att korsa järnvägsspår var som helst. Ofta är det lite för brant för skotern mellan snövallen och spåret.

Hinner inte

– Jag tror nog att skoteråkarna vet riskerna, men det går inte upprepa det här nog många gånger. Det är otroligt lätt att fastna med skidorna i rälsen. Står de sen där med hjälmen på, är risken stor att de inte heller hör tågen som dessutom går ganska tyst. Ett tåg som kör 200 km/tim har en bromssträcka på 1 200 meter när det nödbromsar. Tåget hinner helt enkelt inte stanna, säger han.

I Piteå kommun finns både snöskotrar och järnvägsspår. När det gäller de mer centrala delarna finns en godkänd övergång inte långt från Pitholmsskolan.

Ytterligare övergångar som kan nämnas ligger mer i utkanten, nämligen i trakterna av Pålberget och Arnemark och som gäller övergångar av Pitebanan.

Från Trafikverkets sida vill ansvariga även informera om riskerna att öppna grindar till viltstängsel som normalt används för att skydda rennäringen.

– Det händer att skoteråkare öppnar grindar för att ta sig fram, men inte stänger dem. Det i sin tur öppnar upp för både vilt och renar att ta sig upp på banvallar och spår, säger Fredrik Rosendahl.

Det finns även skräckexempel där mindre nogräknade klipper upp stängslet för att ta sig fram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!