Efter orkanen Sandy har amerikanska försäkringsbolag löst in över 250 000 bilar, många dränkta i saltvatten. Skrotade fordon får inte säljas i USA, så efter en tid dyker många av dem upp i Europa och Sverige.
– Köparna tror att de har gjort en bra affär, men redan efter ett par månader är det stor risk att bland annat elektroniken havererar. Oftast är köparen helt omedveten om bilens skadehistorik, säger Tomas Karlsson som är motortekniker på Länsförsäkringar Norrbotten.
Fuskreparationer
Fuskreparationerna kan förutom utslagen elektronik innebära att bilarna är livsfarliga. De kan oftast sakna både airbags och deformationszoner. Enligt Larmtjänst har 61 procent av bilar från årsmodell 2007 och framåt som importerats från Litauen en skadehistorik i USA. För motsvarande import direkt från USA är siffran 21 procent.
– Men det går att med relativt enkla medel kolla upp bilarnas bakgrundshistoria genom att googla chassinumret, säger Tomas.
NICB (The National Insurance Crime Bureau och) är USAs motsvarighet till Larmtjänst. På deras hemsida kan man via chassinumret se om bilen är rapporterad som totalskadad av ett amerikanskt försäkringsbolag. Det går också se om skadan har orsaktas av översvämning.
– Det är ofta frågan om prestigebilar som Mercedes och BMW. Jag rekommenderar säljare och kundtjänst att hjälpa kunderna kolla upp misstänkta bilar. Det gör man redan idag på vissa försäkringsbolag, säger Tomas Karlsson.