Sedan dess har det sålts över 500 miljoner Mariospel, och i tjugo år var det det mest sålda tv-spelet genom tiderna. Skaparen bakom karaktären heter Shigeru Miyamoto, och är en av de mest framstående spelmakarna inom världens största spelföretag – Nintendo.
Det som framför allt gjorde spelen så framgångsrika, var sidescroll-tekniken som användes – det vill säga att banan ändrar form när karaktären flyttar på sig. Detta koncept uppfanns inte i och med Mario, men det var få som hade provat på det innan. Plötsligt verkade spelvärlden oändlig, vad som helst kunde hända till skillnad från många andra statiska spelbanor som aldrig rörde på sig.
Begränsad teknik
Att Mario ser ut som han gör är faktiskt ingen slump. Den begränsade tekniken ledde till att man var tvungen att hitta lösningar som formatet kunde stödja, därför har han till exempel en mössa istället för hår och en mustasch istället för en mun. Kollar man noga på tidiga Mariospel ser man också att moln och buskar har exakt samma form, det är endast färgen som skiljer dem åt.
Det släpps ständigt nya spel med den lille rörmokaren som huvudkaraktär, och i år är inget undantag. För att fira 30-årsjubileumet lanserades spelet Super Mario Maker till konsolen Wii U, där spelaren själv kan bygga sina egna spelbanor.
Känd spelmusik
Idag är det få som inte har hört talas om Mario och hans vänner Luigi, Yoshi, Peach och de andra. Spelmusiken har funnits på Billboards ringsignalstopplista i 125 veckor i rad och har framförts av stora orkestrar, man kan köpa utklädningskostymer föreställande Mario på många leksaksaffärer och varesig det handlar om Mario Kart eller Super Mario 64 så har nog många även spelat det själva. Man kan nog lätt konstatera, att den hängselbyxklädda gubben inte kommer glömmas bort i första taget.