Hamnen för privatstyrda motor- och segelbåtar sjunger på sista versen ute på Haraholmen.
Kommande sommar blir den sista.
Ända hänger mycket i luften för när, exakt var och hur framtida lösningar ska forma sig.
Ligger i vägen
Småbåtshamnen ligger helt enkelt i vägen för den betongtornsfabrik som planeras i området.
Dock saknas fortfarande avgörande EU-medel för en byggstart av fabriken.
När och om pengar dyker upp, och en byggstart påbörjas, finns tre tänkbara etableringsytor - där ett av alternativen inte påverkar hamnens revir.
- Men, säger Florian Steiner vid miljö- och byggkontoret, inför framtiden talar Piteå hamn parallellt om att bygga ut kajen för lastbåtar, oavsett vad som händer med vindkraften.
- Och då ligger ändå småbåtshamnen pyrt till, menar han.
Ingen vattendom
Som en alternativ plats för ny småbåtshamn nämns norra sidan av den planerade ännu ogrävda Bondökanalen.
Dock är även kanalgrävningen omgärdad med en del "om".
EU-pengar är visserligen säkrade och borgar, tillsammans med kommunala medel, för projektet.
Däremot finns ingen godkänd vattendom. En tillståndsansökan har nyligen lämnats till vattendomstolen, där handläggningen som regel drar ut på tiden.
Parallellt med alla dessa planer grubblar traktens privata båtägare över framtida bunkringsplatser.
Uppsagt kontrakt
Småbåtshamnen på Haraholmen rymmer ett 80-tal båtplatser, uppställningsytor och omkring 25 båthus för vinterförvaring.
Från och med maj 2012 gäller inte längre det löpande kontraktet mellan Piteå kommun och båtfolket.
Det innebär att nya lösningar krävs redan nu till hösten - men, som synes, för stunden är mycket skrivet i stjärnorna.