PT har tidigare skrivit om Ulf Lindén och hans fablesse för gamla veteranbåtar.
Ulf Lindén är mannen som fann tändstickskungen Ivar Kreugers "Loris" som vrak på Ekerö utanför Stockholm. Han såg till att den restaurerades. Nu går båten i chartertrafik i Stockholm.
Under åren har åtskilliga veteranbåtar passerat Lindéns händer. Just nu äger han tre. En är en Forslund Sjöexpress från 1925. "Duo",som båten heter vilar i båthuset i sommar.
Där finns också en liten racer, en Gidde Forslund båt från 1930.
För två månader utökades innehavet med en Chris Craft Continental från 1960. En båt helt byggd i mahogny och som varsamt helrenoverats av båtbyggaren Göran Levin i Kolsva.
Han kom till Storfors varv & marina i söndags för att träffa Ulf Lindén och titta på anläggningen.
Göran Levin är i båtmänniska i grunden. Förutom att han gjort lumpen i flottan har han drivit båtvarv, på Ekerö utanför Stockholm och senast i Kolsva i Västergötland där han bott sedan 2008.
– Nu är jag pensionerad och håller bara på med finsnickeri och veteranbåtar, säger han.
Den Chris Craft Continental som nu sjösatts i Piteå importerades av firman Ove Forslund i Stockholm. Göran Levin berättar hur han fick tag i veteranbåten.
– Jag är ju känd i veteranbåtskretsar och en dag ringde en kille mig och berättade att han hade båten i ett garage. Där hade den stått i tio år och han ville sälja den. Den var bland annat trasig i botten när jag tog över den, säger Levin.
Efter transport till Kolsva väntade ett långt och gediget arbete med att återskapa Chris Craften till originalskick.
– Jag fick plocka av botten som är i två lager. Mellan lagren ligger en duk för att hålla tätt och den ruttnar så jag fick lägga ny duk, och limma tillbaka botten med epoxylim, förklarar Levin.
Inre träet har bearbetats, båtens däck har restaurerats och inredningen har fått ny amerikansk rödvit klädsel i skinn. Ratten tillverkad av Dodge är i original. Alla instrument är i original och samtliga utom ett har sänts iväg för restaurering. Båten har fått ny motor, en Chevrolet V8 305 som utvecklar 240 hästkrafter. Båten marschar cirka 25 knop men går stadigt en bit över 30.
Göran Levin berättar att han renoveringen fick ritningar skickade till sig från Newport museum.
– Jag har varken räknat arbetstimmar eller vad det kostat. Men det tog fem år under min fritid att renovera den, säger Göran Levin, innan han och hustrun Ditte rullar iväg från Storfors varv & marina på husvagnssemester.