Välrenoverad Chris Craft

Det mullrar skönt i V8:an när Ulf Lindén vrider om startnyckeln på sin Chris Craft från 1960, varsamt renoverad av veteranbåtspecialisten Göran Levin.

MARSCHAR. Båten med en mullrande Chevrolet V8 305 marschar fint i 25 knop.

MARSCHAR. Båten med en mullrande Chevrolet V8 305 marschar fint i 25 knop.

Foto: Göran Levin

PITEÅ2017-08-03 11:17

PT har tidigare skrivit om Ulf Lindén och hans fablesse för gamla veteranbåtar.

Ulf Lindén är mannen som fann tändstickskungen Ivar Kreugers "Loris" som vrak på Ekerö utanför Stockholm. Han såg till att den restaurerades. Nu går båten i chartertrafik i Stockholm.

Under åren har åtskilliga veteranbåtar passerat Lindéns händer. Just nu äger han tre. En är en Forslund Sjöexpress från 1925. "Duo",som båten heter vilar i båthuset i sommar.

Där finns också en liten racer, en Gidde Forslund båt från 1930.

För två månader utökades innehavet med en Chris Craft Continental från 1960. En båt helt byggd i mahogny och som varsamt helrenoverats av båtbyggaren Göran Levin i Kolsva.

Han kom till Storfors varv & marina i söndags för att träffa Ulf Lindén och titta på anläggningen.

Göran Levin är i båtmänniska i grunden. Förutom att han gjort lumpen i flottan har han drivit båtvarv, på Ekerö utanför Stockholm och senast i Kolsva i Västergötland där han bott sedan 2008.

– Nu är jag pensionerad och håller bara på med finsnickeri och veteranbåtar, säger han.

Den Chris Craft Continental som nu sjösatts i Piteå importerades av firman Ove Forslund i Stockholm. Göran Levin berättar hur han fick tag i veteranbåten.

– Jag är ju känd i veteranbåtskretsar och en dag ringde en kille mig och berättade att han hade båten i ett garage. Där hade den stått i tio år och han ville sälja den. Den var bland annat trasig i botten när jag tog över den, säger Levin.

Efter transport till Kolsva väntade ett långt och gediget arbete med att återskapa Chris Craften till originalskick.

– Jag fick plocka av botten som är i två lager. Mellan lagren ligger en duk för att hålla tätt och den ruttnar så jag fick lägga ny duk, och limma tillbaka botten med epoxylim, förklarar Levin.

Inre träet har bearbetats, båtens däck har restaurerats och inredningen har fått ny amerikansk rödvit klädsel i skinn. Ratten tillverkad av Dodge är i original. Alla instrument är i original och samtliga utom ett har sänts iväg för restaurering. Båten har fått ny motor, en Chevrolet V8 305 som utvecklar 240 hästkrafter. Båten marschar cirka 25 knop men går stadigt en bit över 30.

Göran Levin berättar att han renoveringen fick ritningar skickade till sig från Newport museum.

– Jag har varken räknat arbetstimmar eller vad det kostat. Men det tog fem år under min fritid att renovera den, säger Göran Levin, innan han och hustrun Ditte rullar iväg från Storfors varv & marina på husvagnssemester.

Chris Craft

Chris Craft är ett amerikanskt företag som grundades vid 1800-talets slut av Christopher Columbus Smith. Han byggde sin första båt 1874, endast 13 år gammal. Chris Craft är känt för sina motorbåtar med mahognyskrov. 1955 tillverkade Chris Craft sin första glasfiberbåt men bolaget producerade både mahogny och glasfiber båtar ända in emot 1970.

År 1988 tog George Dale Murray över ägandet av Chris Craft Boats men 1989 sålde han företaget till Outboard Marine Corporation, som gick i konkurs år 2000 och produktionen stoppades i ett år. Året därpå köptes Chris Craft av Stellican Ltd som Stephen Julius (tidigare ägare av Riva SpA) och Stephen Heese står bakom. Produktionen kunde återupptas och bilda det som idag är ett av de ledande företagen inom sin nisch av motorbåtar.

Källa:Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om